Vis enkelt innlegg
Gammel 06-09-06, 20:59   #2
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Men hva med fettet i kokesjokoladen? Er det herdet?

Har ikke klart å få frem noe info om fettet i kokesjokoladen er herdet. MEN, du får det du betaler for. Ville absolutt IKKE ha spist vanlig kokesjokolade. Mest av alt fordi den ikke smaker så godt som andre mørke sjokolader.

jeg vet ikke hva som gjør det, men jeg har gjort en "morsom" observasjon:

Jeg er en storkonsumer av Lindt Excellence 85% sjokolade. Men ikke mer enn 10 gram pr dag. Lindt har en fyldig god smak og det lille stykket på 10 gram kan jeg kose meg med lenge. Biter av små biter og lar dem smelte på tunga. Et lite 10 grams stykke er nok. Og jeg tygger den aldri. Det hender jeg får tak i andre 85-86% sjokolader, og de fleste har jeg samme opplevelsen med. Det er dyre sjokolader, men de varer lenge.

Med et unntak. Kjøper jeg Freia Premium 86% (den er jo billig også !), er det aldri ok med en 10 grams rute. Jeg føler ikke jeg har spist nok. Smaken holder seg ikke i munnen, - den må tygges, den forsvinner fort - og før jeg vet ordet av det har jeg spist halve sjokoladen (50 gram). DET var jo ikke meningen. Det tåler ikke kroppen min heller.

Husker ikke hvem (var det TheMonk ?), men en eller annen her inne forklarte det med at det var kvaliteten på kakaoen og forholdet mellom kakaosmør/pulver etc. Dess dyrere dess bedre, dess større smaksopplevelse. MER smak altså.

Da tolker jeg det dithen at både kokesjokoladen og Freias 85% sjokolade egentlig er av dårligere kvalitet (dårligere fett) enn de mer "anerkjente" utenlandske, men dessverre dyrere, merkene.

Spiser man 10-20 gram pr dag spiller det neppe noen rolle. Men spiser man mer enn en plate (100 gram i uka) ville jeg tenkt meg litt om. Ikke bare på grunn av fettet, men sukkerinnholdet også... Mye mer karber.

Det var jo egentlig ikke svar på det du spurte om, - håper andre har bedre svar her !