Sv: Hva med crohns syndrom og lavkarbo?
Jeg har hatt Ulcerøs Colitt i ca fire år nå.
Når jeg har snakket med leger og ernæringsfysiolog sier de bare at hver og en må finne ut hva man tåler eller ikke tåler men at endel ikke tåler melk så godt. Jeg har også fått beskjed (fra ernæringsfysiologen) om at loff er bra hvis man har ømtålig mage!!! (men det var fordi det kunne være vanskelig med mye fiber i syke tarmer)
I sommer fant jeg ut at jeg skulle prøve å legge om til lavkarbo kosthold fordi jeg vil ned i vekt. (noe som for noen kan høres rart ut siden man får høre at folk med UC og MC ikke akkurat er overvektige. Stemmer altså ikke alltid!) Først og fremst ville jeg kutte ut sukker og hvetemel men etter å ha lest masse her inne blir man jo både gira og inspirert. Formen min (colitten) hadde i lenger tid vært elendig men hadde lite med avgjørelsen om å gå over til lavkarbo å gjøre.
Uansett, jeg satt igang med atkinslignende kosthold, ikke strikt induksjon men close. Noen vil kanskje si jeg spiser litt for lite fett...?
I løpet av de første fem dagene var tarmen min en helt annen!
Det merkeligste jeg har sett! Hvorfor kunne ikke legene eller ernæringsfysiologen informere meg om dette???
I ettertid har jeg funnet ut at Elaine Gottschall har skrevet en bok som på dansk heter "Bryd den onde cyklus- en sund tarm gennem diæt". Dietten heter "Specific Carbohydrate Diet "
Etter det lille jeg har lest om SCD virker Atkins lettere gjennomførbart og så lenge colitten er så mye bedre er jeg fornøyd!
Mvh, TEL 
|