Sv: Metformin
Opprinnelig lagt inn av Enid
Jeg har lest det flere steder, og har også fått høre det av legen. Her står det også:
http://www.klikk.no/Article.asp?ArticleID=5816
Hormonbalansen er jo tett knyttet opp til psyken (se feks på gravide hvordan de får humørsvingninger).
Jeg har aldri vært preget av dårlig selvfølelse, og mener jeg ser ganske bra ut (faktisk)! Depresjonen min kommer nok annetsteds fra. Synes jo det er påfallende at jeg har prøvd flere medisiner de siste årene, og ingenting har virket. Så begynner jeg på lavkarbo, og etter et par måneder er alt betraktelig bedre! Dersom dette ikke er tilfeldig mener jeg jo at det er en super nyhet for folk som sliter med depresjon i forhold til pcos: Den kan faktisk bedres ved å legge om kostholdet!
Men det med følelsen av mestring når man går ned i vekt er noe jeg kjenner meg igjen i!
Og at andre kan få depresjoner av å ha pcos kan jeg jo skjønne - det kan være en tung lidelse å ha.
mulig du har depresjoner som en følge av PCOS, og da er det jo logisk at hormonstabilisering (som her: lavkarbomat) fungerer bra... Men du bør også huske at metformin ikke vil ha så stor og tydelig effekt når du går på lavkarbomat som når du spiser "vanlig" nettopp pga at metformin og lavkarbomat har samme effekten på hormonene...
og nå vet jeg det kan virke som jeg prøver å kvele forhåpningene dine, men jeg vil bare at du skal være klar over at metformin ikke er noe vidundermiddel som virker mot "alt"
|