Sv: Hvorfor er folk så innmari opptatt av
Jeg er helt enig, Nille. Jeg var storforbruker av slike erstatninger før, og det er nok den største årsaken til at jeg sitter her som overvektig fremdeles, 2,5 år etter at jeg ble medlem her på forumet. Jeg erstattet en uvane med flere andre, og søtsuget forsvant jo aldri, til slutt sprakk jeg totalt og gav opp hele greia. Sånn har jeg holdt på i 2 år før jeg endelig innså problemet for en stund siden.
Nå spiser jeg sjelden slike ting (helst kun til fest og litt i helger, men HELST ikke) og søtsuget har holdt seg totalt borte i evigheter nå (bank i bordet)!
Jeg syns slike erstatninger egentlig ødelegger litt for disse lavkarbo's rykte, siden mange tror det er noe ala Noka-dietten, Nutrilett osv, som består av shakes, barer og lignende.
Jeg er ikke imot å bruke slike ting av og til, det er jo feks. bedre å ha en Fedon- eller Atkins-bar i veska når man skal ut enn å sprekke på en pølse i brød eller skolebolle, men jeg ser jo her at folk spiser det hver eneste dag og tror at "jippi jeg elsker lavkarbo for nå kan jeg faktisk spise kaker, sjokolade og godteri hele tiden uten å legge på meg!). Men de glemmer jo at helsa egentlig burde komme først og at sukkersiget stadig opprettholdes når man lurer kroppen med kunstig søtt.
Jeg har altså vært der selv, og har heldigvis kommet meg utav det, men lett var det ikke, for jeg var bla. avhengig av lettbrus og følte jeg "måtte" ha noe søtt (lavkarbofromasj, lavkarbo ostekake osv) hver eneste dag.
Men man gjør seg selv en stor bjørnetjeneste.