Sv: Litt flaut spm,
Opprinnelig lagt inn av Smurfine
Men jeg leste på pakningen da, å det vaar minimalt med sukkerkarbo, det var mer av de andre karboene etter som jeg forsto? Bar var det henne på helsekost som anbefalte meg at jeg kunne ta som mellommåltid før middag feks om jeg var sulten da. 
Hva mener du med minimalt med sukkerkarbo og mer av "de andre karboene" ?? På norske næringsinnhold er det det som står som total karbo du skal telle ! Du kan ikke trekke fra noe som helst dessverre Med et enenste unntak; nemlig sukkerALKOHOLER eller som det står noen steder POLYOLER. Men f.eks. sukkerARTER skal telles med. Det er mulig det er der forvirringen ligger ? "Sukkerkarbo" skjønner jeg ikke helt, men sukkeralkoholer og polyoler er det samme som lunstig søtstoff.
Om det ikke er sukker i barene er det iallefall søtstoff. Det var derfor jeg spurte hva type det var. For mange av barene som selges kan ikke spises om du går på lavkarbo. Det er rett og slett for mange karber. De som kan spises er - uten unntak - søtet med enten fruktose eller kunstig søtstoff.
Jeg tror nesten at du må bestemme deg for en filosofi - lese boka - og leve etter den du har bestemt deg for. Å blande filosofier eller å lage noe sjøl funker dessverre ikke i lengden. Det er sammensetningen av mat/matvarer som gjør filosofiene til det de er og at de virker. Om du skal lage din egen versjon trenger du først å tilegne deg kunnskap om hva du kan/ikke kan spise og ikke minst hva maten du spiser inneholder.
Å ta i mot kostholdsråd fra helsekostpersonell kan være OK, om du er heldig å treffe på noen som kan noe. jeg er MYE i helsekostbutikker, - mange forksjellige kjeder og butikker. Har truffet mange kunnskapsrike folk som kan masse om kost tilskudd.... men når det gjelder lavkarbo vet de fint lite !
Lån bøker, les her - skaff deg kunnskap
Håper ikke du blir sinna når jeg skiver dette, men jeg føler på en måte at det er min plikt å gi beskjed når folk er på gale veier, og det tror jeg du er nå......
Sist redigert av Nille : 09-09-06 kl 07:38.
|