Vis enkelt innlegg
Gammel 11-09-06, 23:09   #2
LilleVille
Medlem

LilleVille sin avatar

Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Buskerud
Alder: 51
LilleVille har en fantastisk aura rundt segLilleVille har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Et par spørsmål, mens jeg venter på Ketolyse boken

Opprinnelig lagt inn av nita58

Håper noen kan hjelpe meg!

Et par spørsmål mens jeg venter i spenning på Ketolyse boken som jeg har bestilt idag:

* Kan jeg spise reker, krabbe, kreps, fisk etc på Ketolyse kuren?
* Hvilke oster kan jeg spise?
* Er det kun egg og bacon til frokost? Ingen andre varianter?
* Kan jeg spise tomater, aubergine, squash, løk, sukkererter etc
* Kan jeg kjøpe vanlig Wok grønnsaker som er i kjøledisken?
* Veier man det man spiser av proteiner? F.eks fisk, kjøtt, kylling etc?
* Finnes et noen knekkebrød eller brød man kan kjøpe, helsekosten o.l med lite karbs?

Dette er det jeg kommer på i farta, mange spørsmål siden jeg er litt ivrig med å komme igang

Klem

Kan ikke svare på alt, men siden jeg har boka og har vært på kuren i 4 uker, kan jeg jo svare litt

Krabber, reker, kreps og fisk er bra. Helst fet fisk da. Men ellers er sjømat 99% proteiner...

De fleste oster er også greit egentlig (bortsett fra brunost som er FY). Man skal jo ha mye fett på ketolysekuren, så jo fetere jo bedre. Jeg spiser mye brie, norvegia og tubeost. En del kremoster kan man også spise i moderate mengder, men de inneholder ofte litt karbs også, så les på innholdsfortegnelsen!

Jeg spiser tomater, men man skal visst være litt forsiktig med det i begynnelsen, er litt "sukker" i dem..
Løk, squash, aubergine, blomkål, selerirot, litt paprika er ok grønnsaker, men alle grønnsaker har karber, så sjekk tabellen her på lavkarbo. Ferdige wok-blandinger inneholder ofte noen grønnsaker med ganske mye karbs, minimais, vannkastanjer osv, så totalt er det ofte ganske mye karber i det. Les på pakkene og sammenlikn, kanskje noen er brukbare! I begynnelsen på Ketolyse-kuren skal man ligge på 15-20 g karbs pr dag. F.eks blomkål har 2,9 karbs pr 100 g, så hvis du spiser 300 g blomkål har du "brukt opp" 9 karbs den dagen. Så det er bare å holde telling I begynnelsen er det lurt å veie litt, for å se hvor store porsjonene dine faktisk er.. Ofte er ikke øyemålet så bra som man tror.. På en del ting står jo karb-innholdet på boksen/posen, f.eks makrell i tomat. Da er det greit å beregne. Men på kjøtt og grønnsaker kan det være vanskeligere, ting ser ofte mindre ut enn de veier. Så det er litt ekstra styr i begynnelsen, men etterhvert lærer du deg at 6 skiver gulost er 50 g, 4 skiver av en skinkeboks er ca 100 g, 1/4 blomkålhode er 100 g osv osv, og da trenger du ikke veie så mye mer

Jeg spiser nesten aldri egg og bacon til frokost, bare i helgene det. Ellers lager jeg meg et lite "koldtbord", med litt ost, litt skinke, litt spekepølse, litt rømme, noen reker, 1/2 avocado, alt etter hva jeg har lyst på.

Brød og knekkebrød generelt "spiser" alle karbene dine ubeskrivelig fort, så jeg anbefaler å ligge helt unna. venn deg til mat uten brød. Det finnes oppskrifter her på forumet på brød med veldig lite karbo du kan bake, jeg har ikke prøvd det.

Hvis du leser på ketolyse.no står det en del tips der mens du venter på boken. Du burde kjøpe deg ketostix, enten på apoteket eller i nettbutikken på ketolyse.no Det gir en bra pekepinn på om du har fått i deg for mye karbohydrater.

Lykke til!

LilleVille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, 50-70 g karber fra fiber og grønnsaker, 1200-1800 kcal om dagen. Svar med sitat