Vis enkelt innlegg
Gammel 12-09-06, 12:33   #1
Albertine
Gjest

Et lite hjertesukk fra meg

Jeg har vært medlem av dette forumet en god stund nå, og har hatt mine mer eller mindre aktive perioder. Forumet har vokst og blitt stort, og det har kommet mange nye medlemmer siden jeg kom hit. Det jeg har lagt merke til er at de som virkelig har suksess med omlegging av kostholdet er de som først velger seg en kostholdsfilosofi som passer dem og deres hverdag, som leser boka grundig og setter seg inn i prinsippene, som orienterer seg om karbohydratinnhold i de fleste matvarer og klarer å danne seg en mening om hva som er bra å spise og hva som er mindre bra. De planlegger maten en dag eller to i forveien, prøver og feiler med dagsmenyer og ender tilslutt med et utvalg matvarer og menyer de vet fungerer for dem. De klarer også å se at dette er en langvarig prosess, og de skjønner at de aldri kan gå tilbake til det kostholdet som gjorde dem fete/syke.

De som ikke lykkes så lett (eller ikke i det hele tatt) er:
- de som tror dette er en kur. En kur som varer en bestemt periode, og så er det rett tilbake til det gamle kostholdet etterpå.
- de som ikke er villig til å gi opp enkelte matvarer som brød eller pasta. "Åh, men jeg kan jo ikke LEVE uten brød!"
- de som kaster seg over lavkarbo uten å tilegne seg kunnskaper, og vingler mellom de ulike kostholdsfilosofiene for å plukke med seg det beste fra hver.
- de som ikke gidder å sette seg inn i en filosofi og heller ber om at andre setter opp en meny for dem, som alltid spør om andre kan regne ut og bedømme karbohydratinnhold i maten de spiser.
- de som fortvilt spør hvorfor de ikke går ned i vekt, får mange gode råd og likevel nekter å kutte ut Cola Light og de fire atkinsbarene daglig.

De fleste fora har sine skrevne eller uskrevne regler, og hovedregel nr. 1 når det gjelder informasjon er at de fleste spørsmål har vært stilt før. Nå er det noen her inne som ikke er så vant til å bruke PC'n som verktøy, så de er unnskyldt (og oppfordret til å lære mer). Men vi har en SØK-knapp her, og ved hjelp av noen få tastetrykk får du opp masse informasjon. Gjør det til en regel at du alltid søker etter informasjonen du trenger før du spør, det letter arbeidet til de som ofte svarer. Dette forumet har nemlig ingen betalte eksperter som vier dagen sin til å svare på spørsmål, det er kun lavkarbointeresserte mennesker her som kan mye og som er villig til å ta av sin egen fritid til å hjelpe andre. Alt har likevel sin grense. Det er mennesker her inne som bruker enorme ressurser på å gi ut informasjon til andre som med letthet kunne ha funnet frem til den samme informasjonen selv, og det sier seg selv at de etterhvert går lei av å gjenta seg selv gang på gang på gang. Jeg er stum av beundring, og fatter ikke at de orker. Vær så snill, bruk søk-funksjonen! Ellers risikerer vi at disse ressurspersonene trekker seg unna forumet, og det blir vårt tap.

SØK!

Svar med sitat