Sv: Et lite hjertesukk fra meg
Enig i at man bør lære seg å bruke søkemotoren, og at folk kan spørre om mye dumt. Men ikke alt man lurer på står her fra før, og som ny både i forumet og livsstilen er man gjerne sårbar og usikker. Det kan også være vanskelig å finne svar på det man ønsker gjennom søkemotoren. Og et annet aspekt er personlig tilbakemelding. Som ny her inne kan jeg kun snakke for meg selv: Setter stor pris på å få personlig svar; det er viktig her, som ute i samfunnet, å bli sett og hørt.
Ved å høyne terskelen for hva som "er lov" å spørre om risikerer man å støte fra seg nye medlemmer. Man må vel få lov til å være ny og uerfaren?
Synes også man glemmer en viktig ting her: Ved å lære fra seg til andre lærer man stoffet særdeles godt selv også! Man får faktisk en stor gevinst for å lære bort. Man kan også få bedre selvfølelse - føle seg viktig, snill og hjelpsom. Ikke alle ser på det å lære bort og å hjelpe andre som en byrde.
Når det gjelder at folk har stor ansvarsfølelse for de andre på forumet så synes jeg ikke at det er noe godt argument for akkurat denne saken.
Ja, folk som skriver på forumet bør ha respekt for andres tid og grenser og lære seg å bruke søkemotoren, og ja, det er fint at de som svarer dedikerer mye tid og krefter på dette. Men man bør også lære seg å sette grenser for seg, å klare å la være å svare alle og "redde" alle. Alle har ansvar for seg selv! Et forum går vel ut på å hjelpe hverandre? Uten at man trenger å bli helt utslitt? Ingen, verken de som stiller spørsmål eller de som svarer, vil tjene på det.
|