Sv: Et lite hjertesukk fra meg
Stinasol: Tror kanskje du må lese ALbertines innlegg omigjen. Syns du har tillagt henne den del meniner hun ikke har gitt utrykk for, og det var fryktelig mangge pigger ute her ! har lest alle inleggene i tråden nå, og vil gjerne kommentere litt:
Dette handler først og fremst om normal forum kotyme (oppførsel på internettforum), - forum regler og normal høflighet/respekt.
Det handler ikke om de som lurer på ting de har lest eller ønsker generell info om lavkarbo.
Det handler ikke om dem som har satt sammen en meny etter beste evne og ønsker at noen sjekker for dem om den ser OK ut !
Det handler om de som ikke er interessert i å søke opp noe som helst info selv, men ønsker at andre skal finne ut alt for dem. Det er ikke så enkelt ! Man setter seg ikke inn i en bil og kjører avgårde bare etter å ha sett på andre som har kjørt og fordi en tror en vet hvordan det gjøre. Man har som regel tatt serfirfikat først, dvs. satt seg inn i hvordan bilen funker og hvordan man gjør det. Det kan faktisk sammenlignes med en kostomlegging. Man legger ikke om kostholdet totalt uten å ha satt litt inni prinsippene og hvordan det funker.
Det handler også om de som får råd, men ikke gidder å høre på dem - og allikevel kjører sitt eget løp. Om vi holder litt på bilsammenligningen - så krasjer som regel disse i nærmeste stolpe. Og det er alltid dietten sin feil - det er den som ikke funker. Hvorfor ber man om hjelp om man ikke vil ha den ?
Det er på tide å repetere det Albertine skriver:
Sitat:
De som ikke lykkes så lett (eller ikke i det hele tatt) er:
- de som tror dette er en kur. En kur som varer en bestemt periode, og så er det rett tilbake til det gamle kostholdet etterpå.
- de som ikke er villig til å gi opp enkelte matvarer som brød eller pasta. "Åh, men jeg kan jo ikke LEVE uten brød!"
- de som kaster seg over lavkarbo uten å tilegne seg kunnskaper, og vingler mellom de ulike kostholdsfilosofiene for å plukke med seg det beste fra hver.
- de som ikke gidder å sette seg inn i en filosofi og heller ber om at andre setter opp en meny for dem, som alltid spør om andre kan regne ut og bedømme karbohydratinnhold i maten de spiser.
- de som fortvilt spør hvorfor de ikke går ned i vekt, får mange gode råd og likevel nekter å kutte ut Cola Light og de fire atkinsbarene daglig.
Tror ikke noen kan skjønne hvor frusterende det er å bruke mye tid og krefter på å prøve hjelpe folk som ikke engang gidder å høre etter eller gjøre noe som helst selv ! Nei, man MÅ ikke svare, emn når ingen andre gjør det, syns man faktisk synd på folk som ikke får respons. Og jeg er kanskje unormalt, men da føler iallefall jeg at jeg MÅ svare.
Jeg har vært medlem av dette forumet fra starten (betalende medlem), og har vært medlem av flere utenlandske forum i mange år. Det generelle kravet på ALLE utenlandske forum er at man har gjort et minimum for å finne ut av ting sjøl først. Og kravet på de fleste er LES BOKA !! Søk informasjon på siden du er på. Søkemotoren ligger der for å brukes. Trenger du hjelp til å sortere ut ting du har lest (enten i boka eller det du har lest i forumet), eller ikke finner svaret ved å søke, - eller lurer du på hva som passer for akkurat deg, så får du hjelp og svar. Men vis iallefall såpass respekt at du ikke forlanger at andre skal gjøre hele jobben for deg mens du sjøl sitter på rumpa og glor på PC skjermen (fordi du ikke har tid til å finne ut av ting sjøl).
Og en feilopfatning som bør rettes snarest: Et forum går i utganspunktet IKKE ut på kun å hjelpe andre, det går på å UTVEKSLE INFORMASJON. Det er ingen som får betalt for tiden de bruker i et forum. Det er ingen som har krav på informasjon eller svar på et forum ! Men dessverre er det mange som blir sure og sinte om de ikke får det svaret de ønsker. (En rekke PM'er forteller den delen av historien).
Det er heller ikke snakk om å høyne terskelen for hva man kan spørre om, men hva man bør ha gjort som minimum forberedelse (ren egen interesse) først !
Når det er sagt..... Jeg blir også rett og slett kraftig provosert av å lese utsagn som dette:
Sitat:
Man kan også få bedre selvfølelse - føle seg viktig, snill og hjelpsom.
Jeg føler dette er degraderende. Om noen tror at folk flest her inne bruker tid, krefter og kunnskap for å "føle seg viktig, snill og hjelpsom" (altså kun av egeninteresse) - så kan jeg med en gang avkrefte at det er tilfellet. De fleste her inne bruker tid og krefter på forumet fordi de er genuint opptatt av helse og kosthold - og gjerne vil dele med andre. De HAR faktisk et liv utenfor forumet - hvor utrolig det kan virke.
Sitat:
er jo litt begrenset hva en kan spør/snakke om her inne da det egentlig KUN handler om å slanke seg..
Om man følger litt med på forumet finner man også ut at det foregår mange andre diskusjoner enn slanking. Det finnes mange interessante underforum hvor alt mulig diskuteres. De som har vært her en stund og ikke akkurat er i nybegynne fasen (og det er faktisk fler enn 5-7 stk) diskuterer masse forskjellige ting. Men jeg skjønner jo at de som er opptatt av slankingen alene ikke er interessert i å lese de postene. Det foregår bl.a. en masse i journaldelen og i "Sofakroken" og i generell diskusjon + de tidligere nevnte underforumene.
Sitat:
hmmm har lest mange eldre innlegg som viser at det er flere enn "nybegynnerene som ikke klarer å gjennomføre..
Det kan være mange årsaker til at nye eller eldre medlemmer ikke klarer å gjennomføre. Men de som har vært her en stund lærer seg iallefall å bruke forumet få flere måter enn bare å spørre - og de gir også selv.
Personlig hjelp og støtte vil en alltid gi - det er ikke det det er snakk om. Det er snakk om å vise litt respekt for de som tross alt bruker sin tid her inne. Les litt på egenhånd, ta i mot rådene du får isteden for å argumentere for hvorfor du MÅ beholde brødet eller pastaen eller 4 liter cola light i døgnet.
Lavkarbo kosthold krever en total omlegging av matstellet, det er en NY livsstil. Det krever dessverre at en i begynnelsen MÅ gjøre en ekstra jobb. Man må forsake enkelte matvarer - og lære seg å leve uten dem. Man må i vissse tilfelle veie og måle og bla i matvaretabeller. Om man ikke føler at en kan klare dette eller VIL gjøre dette, så må en finne en annen måte å gå ned på/leve på.
Lavkarbo er ikke for alle og funker ikke for alle. Men vi som har valgt dette livet er her for å utveksle erfaringer og hjelpe hverandre. Det er en toveis greie.
Om noen nye eller gamle medlemmer blir skremt av dette og ikke føler seg velkommen - eller for den saks skyld ønsker å være medlem av et forum på det grunnlaget ... ja da er det jo trist. Det er ikke meningen å skremme folk vekk, det er en oppfordring til å yte littegrann sjøl også.