Vis enkelt innlegg
Gammel 14-09-06, 22:11   #16
Merete A
Medlem

Merete A sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Fredrikstad
Alder: 62
Merete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlys

Sv: Raser mot barneslanking

Opprinnelig lagt inn av Georgine

Det jeg reagerer mest på er ungdommenes totale null-kunnskap om mat og ernæring. Om disse ungdommene representerer gjennomsnittet (det gjør de nok dog ikke) så er det skremmende dårlig med kunnskaper om mat og hvor viktig kosthold er der ute.

Kunnskapen finnes der ute. Tror du det er så lett å være ærlig når man har et kamerateam stående rundt seg når man får såpass nærgående spørsmål om egne spisevaner? Det er lettere å si "vet ikke" enn å fortelle hvordan det egentlig står til. Mat brukes til veldig, veldig mye mer enn ernæring. Tilbudet er overveldende stort og tilgjengeligheten er nærmest grenseløs. Men kunnskapen om hva som er sunt, finnes. Den drukner bare altfor fort i søplemat og lettvint "kos".

Opprinnelig lagt inn av Georgine

Det er fint at de lærer å legge om kostholdet og å få en ny livsstil, men jeg tror ikke at det noe ålreit å bli gjenkjent som den feite ungdommen som slanka seg på tv... Det beste hadde vært om de fikk et slik tilbud uten at det ble et program ut av det

Det er jeg enig med deg i, Georgine. Det er skandaløst dårlig med bistand å få for både barn og voskne som trenger hjelp til å endre livsstil. Kanskje debatten i kjølvannet av denne programserien vil få øynene opp hos noen av de som kan gjøre noe med det? Det ville i så fall vært en gledelig "bivirkning" av serien. Men jeg våger ikke en gang håpe på noe slikt. Og som Serena Tonstad så riktig har uttalt i pressen i dag: Det finnes faktisk dårlig med metoder for vektreduksjon som har dokumentert varig effekt.

Greia for tv-selskapene, er at et opplysningsprogram om livsstilsendringer med saklig informasjon om ernæring og trening ikke ville fått seere dersom de ikke har "kasus" å vise fram. Og jo mer preg av kikker-mentalitet programmene får, desto høyere rating får programmene. Så hvem sier det egentlig mest om - tv-selskapene eller kikkerne?