Sv: Raser mot barneslanking
Opprinnelig lagt inn av Enid
Det er det å undervurdere ungdoms mediekompetanse, slik som du gjør, som er naivt. Du henfaller til klisjéer og stereotype forestillinger mener jeg. Og jeg synes du har en svært nedlatende holdning til disse ungdommene.
Du må synes hva du vil om meg. Men jeg henfaller ikke til stereotype forestillinger: Jeg har jobbet i fjernsynsbransjen (NRK og TV 2) i mer enn ti år, og har sett mye jævelskap som (heldigvis) aldri når avisenes førstesider. Og vet du ... jeg sluttet faktisk å jobbe i denne bransjen fordi jeg ikke klarte å være med på det kommersielle, menneskeforbrukende jaget lenger. TV er ikke så "uskyldig" som flere her inne ser ut til å tro.
Mediekompetanse på effekten av egen deltakelse i et fjernsynsprogram får man ikke av å ha tilbragt store deler av sin oppvekst foran en TV-skjerm. Folk som er mye i media, får gjerne kurs på kurs på kurs av profesjonelle - ikke bare for å framstå troverdig på TV, men i høyeste grad også for å takle "trøkket".
Jeg har slett ikke en nedlatende holdning til ungdommene vi snakker om. Jeg vet bare altfor godt hva det er de utsettes for. Og den mediekompetansen de vil sitte med i etterkant av denne programserien, vil antakelig flere av ungdommene ønske at de aldri fikk.