Sv: Spiser jeg riktig?
Opprinnelig lagt inn av Nille
Stixen forteller ikke at du har spist lite nok karbohydrater LilleVille. Stixen viser kun at det er ketoner i urinen din. Den vet ikke hvor de kommer fra. Den forteller kun hva somskjer i urinen din, ikke om du har spist eller drukket riktig. Man kan være i ketose til oppunder 40 karber pr dag. Men de fleste får ut av ketose rundt 30-35 ! (det er variabelt fra person til person).
Lemen har nok rett, du spiser nok for mangr karber ! Men ellers er sammensetningen av maten din flott !!
Ok.. Jeg har tatt utgangspunkt i det som står i boken til Torkil jeg skjønner du
Sitat:
Hvis vekttapet stopper, er det lurt å sjekke urinen for ketonstoffer. Er det utslag for ketoner i urinen, kan du ta det med ro, vekttapet vil komme igjen etter en stund.
Sitat:
Når det er utslag på ketolysestixen, er du i ketose og kan være fornøyd
Sitat:
Noen begår den feilen å tro at ketolysekuren virker raskere og bedre når man reduserer fettinnholdet i dietten, altså spiser mer magert. Det som da skjer, er at man i praksis øker proteinmengden i kosten. Da kan kroppen etter en stund danne så mye karbohydrater fra proteinet man spiser, at vekttapet stopper opp. Har dette skjedd, må man altså øke fettmengden i kosten og redusere mengden av proteiner. Man bør da spise fete oster, seterrømme, creme fraiche, kremfløte, fet fisk, kjøtt med fett fremfor magert kjøtt etc.
Sitat:
Når du har vært i ketose noen uker, kan du tillate deg å øke den daglige mengden av karbohydrat med 5 gram per uke til 25-40 gram, under forutsetning at du opprettholder ketoseforbrenningen (fortsatt utslag på ketolysestixen)
Håper Torkil tilgir meg sitatene! 
Men jeg har nok (som vanlig) vært for utålmodig og økt for fort på karbohydratene. Skal prøve fra i dag og gå ned i gjen til 15. Jeg har vel vært for opptatt av å få i meg noe "grønt" til hvert måltid, men når jeg leser nøyere i boka står det faktisk "Spis grønnsaker hver DAG", ikke til hvert måltid...
Og jeg skal bli enda flinkere til å ikke bare ta på øyemål. Kom jo på ting som at når jeg sier jeg koker ut panna med 1 dl fløte, har jo mannen også spist av den sausen, og samme med sopp og løk, så egentlig har jeg kanskje ikke fått i meg mer enn halvparten av det jeg skrev.. Men blomkål spiser han ikke, så der har jeg nok tatt alt selv ja 
Tusen takk for innspill!
Da blir det 1 egg og 6 striper bacon til frokost i dag, så sparer jeg grønnsakene til middagen!
|