Vis enkelt innlegg
Gammel 15-09-06, 10:43   #5
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Spiser jeg riktig?

Opprinnelig lagt inn av LilleVille

Ok.. Jeg har tatt utgangspunkt i det som står i boken til Torkil jeg skjønner du

det er riktig det, men du har muligens misforstått det litt. Det står IKKE noe der om at du spiser lite nok karber til å ta av om stixen har utslag. Det betyr bare at du er i ketose. Og om du er i ketose er det ikke sikkert at du tar av (ref linken min - Torkil har lånt teksten min og har brukt den på sin egen side www.ketolyse.no - så du finner det der også). Det kan hende du har gått over DIN tålegrense for karber. Hva akkurat DU må ligge på for å ta av.

Det er normalt med platåer innomellom, det er derfor du kan slappe av om det står stille en stund. For mange hjelper det å øke på karbene om det tår stille. Andre må gå ned.

Et sted i boka står det også at om vekttapet stanser opp så kan du gå NED et hakk om du allerede har økt. Tror det kan være løsningen for deg - siden øking ikke hjalp.

Det er også helt korrekt at du skal spise mye fett, og ikke spare på det. Men som sagt er det dessvrre slik at mange ikke tåler ubegrensede mengder fløte. Du må finne ut av hva slags fett og hvor mye DU tåler. Om du bare har spist halvparten av fløten og løken ser det jo straks mye bedre ut.

Sitat:

Men jeg har nok (som vanlig) vært for utålmodig og økt for fort på karbohydratene. Skal prøve fra i dag og gå ned i gjen til 15. Jeg har vel vært for opptatt av å få i meg noe "grønt" til hvert måltid, men når jeg leser nøyere i boka står det faktisk "Spis grønnsaker hver DAG", ikke til hvert måltid...

Du kan gå på 15 karber til du nærmer deg målet ditt. Ligger du nær målet ? Om du har økt på karbene så er det slik at om vekttapet stanser opp, bør du prøve å gå tilbake et hakk - f.eks. 5 karber, for å se om det hjelper.

Du bør spise grønnsaker til hvert måltid !! Absolutt ! Men du er jo ikke nødt til å hive i deg 1/4 kilo hver gang Det er bedre å spise litt til hvert måltid enn mer til et eller to - om du skjønner hva jeg mener. Du har en fin sammensetning på maten din, du må bare fordele mengdene litt bedre ! Alle måltider bør inneholde protein, fett og karbohydrater/antioksidanter !

Sitat:

Og jeg skal bli enda flinkere til å ikke bare ta på øyemål. Kom jo på ting som at når jeg sier jeg koker ut panna med 1 dl fløte, har jo mannen også spist av den sausen, og samme med sopp og løk, så egentlig har jeg kanskje ikke fått i meg mer enn halvparten av det jeg skrev.. Men blomkål spiser han ikke, så der har jeg nok tatt alt selv ja

ja, se der ble det jo straks bedre ! Du skal bare oppgi det du spiser sjøl , og 200 gram blomkåler er helt OK når du spiser mindre av det andre !

Sitat:

Da blir det 1 egg og 6 striper bacon til frokost i dag, så sparer jeg grønnsakene til middagen!

Spise litt grønt også da ! Det har kroppen din godt av ! Et par cherrytomater eller noe ?

Du er så flink allerede, det er kun snakk om små justeringer. det kan ta tid å finne ut av. men tar du av mellom 0.5 og 1 kf pr uke bør du være fornøyd. Det er normalt. det er få som "raser" ned i vekt ! Og de som gjør det har som regel masse å ta av også ! Dess mindre du har å ta av, dess seinere går det. Dessverre !

Lykke til