Sv: Gir foreldre skylden for overvektige barn
Som vanlig i slike artikler synes jeg det hele blir litt for unyansert. Selvfølgelig har vi som foreldre ansvaret for at barna våre spiser god og sunn mat. Når det gjelder mine egne gull fokuserer jeg ikke på lavkarbo. De får ordentlig grovt brød, masse grønnsaker og sunt pålegg uten sukker. Litt hjemmelaget syltetøy som er naturlig søtt - altså uten sukker. Når det gjelder middag, er ikke ungene så veldig glad i poteter og slikt, så fordelingen blir ofte ok likevel. Men selvsagt får ungene mine lørdagsgodteri og av og til litt dessert. Vi må passe oss for å bli overfokusert på mat, også. Det er absolutt ikke sunt for barn med dette overfokuset på mat. Hver dag kan man lese i avisen at barn og ungdom blir stadig feitere. Den som tror at dette ikke får inn på en sårbar ungdom eller et barn, må tro om igjen. Sønnen min på fem år, som er både slank og atletisk, sier av og til at han ikke skal spise for mye fordi han har sett i avisen at da blir man feit. Jeg blir så eitrende forbanna! Barn og ungdom trenger mye mat, men sunn mat (selvfølgelig). De vokser og det krever masse energi. Selvsagt har vi foreldre ansvar for hva de putter i seg. Men jeg synes det er helt feil å kjøre barn/ungdom på lavkarbo - kosthold (med det mener jeg den filosofien mange av oss følger. Jeg synes det er helt ok å være litt forsiktig med lavkarbo, og tilby mye grønnsaker og protein, samt mindre raske karbo), dersom vedkommende har en helt normal og sunn kropp.
Godteri som belønning er selvsagt helt uaktuelt, men en Mc Donalds en sjelden gang eller en grandis en sjelden gang kan absolutt ikke skade. Det er ikke sunt med fanatiske foreldre. Det er det man gjør i hverdagen som teller, det er de vanene ungene lærer.
Det siste jeg vil er at ungene mine skal utvikle spiseforstyrrelser, jeg ønsker ikke mine verste fiender et slikt helvete.

Paprika, mamma til to
|