Sv: Ketose ugunstig?
Ja, som Goggen sier, - intet er nytt undre solen.
Forskningsrapporter finansiert av en som selv tjener gode penger på en konkurrerende diett (Barry Sears, Sone-dietten) leser jeg ALLTID med stor skepsis, - og et aldri så lite smil om munnen. Sone diettene er en av mange lavkarbo retninger, - en av mange Atkins kopier, bearbeidet for å virke "spiselig/akseptabel" på ernæringsmyndigheter etc. Sone dietten virker heller ikke for alle (selv om Sears selv mener han har den utlimate løsning).
Det er vel det som er litt av cluet her, - å akseptere at det finnes andre løsninger enn ens egen. og at forskjellige retninger virker for forskjellige folk. Noen liker mora, andre liker dattera, - for å si det sånn. Kjenner mange "in the Zone" - som trives der, - og mange det ikke har funket for. Jeg mister nok litt av repekten for Sears når han venter å bli tatt alvorlig med en "forskning" bygget på 20 personer over en periode på 6 uker !
Det han skriver om ketose er dessuten direkte feil og kan umulig ha grunnlag i langvarige studier (6 uker ). Jeg er vel en av de som har vært lengst i ketose (tilsammen flere år) og selv med familiært høyt total kolesterol (dvs. genetisk, som ikke kan bedres ved kosthold eller mosjon) har jeg hatt høyt HDL (det gode kolesterolet) lave triglyserider og ellers perfekte blodprøver (har pga andre ting blitt testet 2 ganger pr år). Jeg har med andre ord ikke merket noen som helst forskjell om jeg har vært i eller utenfor ketose. Bl.a. Torkil kan vise til lignende resultater på sine pasienter. Jeg har derimot oppnådd en rekke andre helsefordeler ! Nå er det heller ikke meningen at man skal være i "evig ketose" hverken på Atkins eller på Ketolyse. Det anbefales max 6 mnd. Men den delen av saken har Sears valg å overse (mangel på kunnskap ??) Mer om ketose HER.