Vis enkelt innlegg
Gammel 24-09-06, 21:23   #4
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Erstatninger for sukker...

Opprinnelig lagt inn av stinasol, her.

men du,jeg skjønner ikke helt her..i atkins boken står det at "tillate stoffer er sakkarin,aspartam,acesulfame k og så er det nevnt en del som ikke er tillat blandt annet søtsoff som slutter på ose...HVORFOR er da splenda "lovlig den er det jo sucralOSE i ??? hmmm stemmer jo ikke det...noen som vet ?

Skjønner du har den norske utgaven av Atkins boka. Den bygger på 1992 utgaven av Dr. Atkins New Diet Revolution. Atkins kom med oppdateringer og nye utgaver i 1999 og 2002. I sisnevnte bok er det tildels store endringer. Derfor anbefaler jeg ikke den norske utgaven. Men det er en annen tråd !

Atkins gikk i de to siste utgavene av boka si bort fra å anbefale Aspartame til å advare MOT det. Aspartame frarådes altså på Atkins på grunn av innvirkning på blodsukker. Mange får søtsug av det og dessuten viser deg seg at det kan hemme vekttapet. Aspartame er altså FY på Atkins. Det er korrekt at han advarer mot søtstoffer som slutter på stavelsen OSE. Men sucralose består av to stavelser, SUCRA og LOSE - altså LOSE, ikke OSE. Med OSE mener han altså stavelsen OSE, som i FRUKT-OSE (fruktsukker), LACT-OSE, melkesukker etc. Skjønner godt at det kan være forvirrende, men Atkins anbefaler altså Splenda/Sucralose.

Som en liten kuriositet kan et nevnes at Fedon Lindberg heller ville ha anbefalt Splenda fremfor Fruktose om Splenda hadde vært å markedet den gangen (kan en av hans kursledere fortelle).