Sv: Gir foreldre skylden for overvektige barn
Helt enig med deg deg Jeef-Mico!
Jeg er nok mye eldre enn deg og har vokst opp sammen med flere søsken. Vi fikk alle vanlig gammeldags "bondekost". Det var ingen søte belønninger eller lørdagsgotterier, men heller ros og anerkjennelser. Vi spiste alle 3 måltider om dagen, og ingen av oss utpekte seg i at vi spiste spesiellt mer enn de andre. (Dette ifølge min mor.) Vi var alle i aktivitet, gikk til og fra skolen og var med de uteaktivitetene som resten av flokken. Likevel var det bare jeg og en til som ble tykke.
Grunnstene i kostholdet var poteter, saus og brød, - samt mindre mengder kjøtt,flesk, fisk, grønnsaker, frukt og bær. Pålegget var som oftest søtt syltetøy (1 kg sukker til 1 kg bær ), ost og en sjelden gang fikk vi ha sukker på . På brødskiven var det som oftest margarin, sjeldnere meierismør. I høytidene og ved bursdager vanket det alltid kaker og lefser i massevis, men det var langt fra dagligdags kost. Snop var en sjeldenhet, men når vi fikk det var det gjerne litt kandissukker, kokesjokolade eller en pk Mariekjeks på deling!
Dette var sunn og nærende kost i den tiden,- og ikke minst det meste hadde vi på gården.
Skriver alt dette fordi jeg som Jeef-Micro mener at det også fremdeles finnes andre måter enn lavkarbo å spise sunt på, men for meg er lavkarbo absolutt beste alternativet!
Selvsagt har ikke foreldrene alltid skyld i at barn blir tykke, men hvis de til stadighet dytter på med søtsaker og annen "søppelmat" blir situasjonen en helt annen. Det finnes et stort sprang fra denslags kost og til lavkarbo!