Vis enkelt innlegg
Gammel 01-10-06, 18:54   #31
Torkil
Seniormedlem

Torkil sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 67
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Prøvepias jakt på EL og bedre helse.

Opprinnelig lagt inn av prøvepia, her.

Hei og velkommen til min livsstilsdagbok! Jeg er en ivrig bruker av snartgravid.no, og det var der jeg først fikk snurten av lavkarbo.no. Her er min historie, kort fortalt:

Min forlovede og jeg har prøvd å få barn i nesten to år. Vi har begge vært til utredning og har funnet ut at det er hos meg problemet ligger. Jeg har PCOS og mangler eggløsning, dette har vi visst i et år, og vi har prøvd hormonstimulerende medisin uten at det har funket. For to dager siden var jeg hos legen og fikk påvist høyt blodtrykk. Tidligere har ulike leger funnet at jeg har lavt HDL kolesterol (det gode kolesterolet - sunt fett) og økt blodlevringstendens (anlegg for hjerneslag eller blodpropp), og det ble derfor tydelig at jeg har insulinresistens. Jeg er forresten 23 år. Som kanskje noen av dere vet allerede er det en direkte sammenheng mellom plagene ved PCOS og ustabilitet i insulinet. Derfor går jeg nå en drastisk livsstilendring i møte - fra og med i dag "sluttet" jeg å spise karbohydrater. Min plan er å holde karbohydratinntaket under 20g per dag i noen uker fremover, forsikre meg at jeg er i ketose, og så etterhvert prøve å innføre snille karbohydrater gradivis i kostholdet. (Frukt o.l) Jeg kommer dog ALDRI til å gå tilbake til mitt gamle kosthold bestående av mer karbohydrater enn fett og protein! Jeg vil jo helst leve forbi 30...

Så dette er min dagbok, og her har jeg tenkt å ukesvis oppdatere endringer ved kroppen min. Det blir en spennende tid fremover...

Hei
Du skriver at du følger Lindberg, men samtidig spiser mindre enn 20 gram KH pr dag. Da er du trolig i ketose.
PCOS skyldes oftest en kombinasjon av overvekt, insulinresistens og hyperinsulinisme. Det finnes ikke noen bedre behandling enn kostindusert ketose i slike tilfeller. Insulinnivåene vil umiddelbart normaliseres, blodtrykket går ned, totalkolesterolet går ned og det gode HDL-kolesterol går opp. Er du i tivl om dette er det bare å sjekke rundt i forumet og benytte søkefunksjonene.
Metformin og de nyere medisiner er og blir plaster på såret og gjør lite medhovedproblematikken.
Det er ikke så få personer med PCOS som har blitt gravide på kostindusert ketose. Selv vet jeg om flere som har opplevd dette på ketolysekuren - og det lenge før de er blitt normalvektige.
Så, hold for all del på med ketose, noe du evt kan sjekke med urinstix. De fleste vil etter 1-2 uker oppleve en betydelig energi og magetrøbbel blir en saga blott.

Lykke til
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat