Sv: PCOS og tankesus..
Opprinnelig lagt inn av Jordbær, her.
Hei dere...
Jeg har nettopp funnet denne siden og har lest så øyet har blitt vått og hodet pumper i eksplosjonsfare
Jeg har hatt PCOS i flere år, så mye av det som står her er ikke ukjent for meg, mens andre ting er nettopp det - ukjent.
Kostindusert ketose - hva er det? Det virket så innviklet en del av dette at jeg svetter bare ved å prøve og forstå saker og ting.
Og hvis jeg skal spise lavkarbo-mat, hva kan jeg egentlig spise da? Hva fyller man 5 måltid pr dag med? Aldri brød eller kavring eller knekkebrød? Jeg vet ikke om det fungerer for meg. Er en gylden middelvei bedre enn ingenting?
Jeg har startet med Metformin. Jeg har ikke sluppet unna bivirkninger. Skulle økt opp til 850 mg x 3 i går, men blir stående på 2 enda en god stund. Virker Metformin hele tiden, eller akkurat til det måltidet man tar tabletten?
Påvirker Metformin blodtrykksmedisiner jeg går på?
Jeg har gått ned en del i vekt (ca 14), skal fortsatt ned i underkant av 10 kg til.
PCOS er en lumsk sykdom. En ond sykdom, i ond mener jeg "slem". Rett og slett. En sykdom jeg ikke unner min verste fiende.
Har du lest helt ned, så er du god 
Hei! Velkommen! Jeg har også pcos - dersom du lurer på noe kan du bare spørre, skal prøve å svare etter beste evne. Men er rimelig ny på dette jeg også, har kun holdt på siden slutten av juni.
Jeg har også en journal her inne (og det er det flere med pcos som har) - der kan du følge med på det jeg spiser.
Når det gjelder knekkebrød og lignende så funker følgende for meg:
Enten 3 fullkorns knekkebrød, 3 fiberrik eller 1 skive (Lindberg eller spelt, eller fullkorn uten hvetemel) pr dag.
Jeg anbefaler deg å sette deg inn i en av Lavkarbofilosofiene - dersom du er "avhengig" av å få spise litt brød så er Fedon Lindberg sin filosofi ypperlig. Å lese boken til den filosofien du velger er kjempeviktig!
Er enig i at pcos er en fæl sykdom, men etter at jeg begynte på lavkarbo så har jeg blitt SÅ mye bedre! Mer stabilt humør, mindre trøtt, bedre hud, bedre konsentrasjon og hukommelse, mer overskudd...
Jeg skal også ned ti kilo til ca, så vi kan jo motivere hverandre her inne!!
Lykke til!
|