Vis enkelt innlegg
Gammel 04-10-06, 17:57   #53
Enid
Seniormedlem

Enid sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 49
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: PCOS og tankesus..

Opprinnelig lagt inn av Jordbær, her.

Enid:

Takk for tips om kornblandingen. Soyaflokker har jeg aldri hørt om, så det var veldig greit å få tips om.

Hva jeg liker å spise? Jeg er litt sær, eller rettere sagt kjedelig, i matveien. Jeg liker ikke alt som mange gjør, enda jeg prøver og prøver, men får det ikke alltid til..

Jeg liker grovt brød og grov kavring, det er vel det frokosten som oftest består av. Sjeldnere brød nå enn før. Av pålegg har jeg kuttet ut brunosten, for den er jo veldig kaloririk. Hvitost med agurk, eller fettfattig smøreost bruker jeg en del. Frukt som pålegg en gang i blant. Den spekepølsa laget av kylling/kalkun en gang i blant. Tar gjerne imot påleggstips, for her står jeg litt fast i det samme for tiden.

Yoghurt spiser jeg nesten aldri, ei heller frokostblanding. Det har jeg tenkt å variere litt med nå, frokostblanding altså. Den Atkins jeg kjøpte i dag, den var god. Jeg drikker ikke melk, det tåler jeg ikke så godt.

Av middag så elsker jeg kylling. Glad i kjøtt. Litt mindre glad i "ubehandlet" fisk, men glad i fiskeboller, fiskekaker og grateng. Hvis det er "ubehandlet" fisk så liker jeg best at den er stekt, det er kjempegodt.

Bruker fullkornspasta, er det ok en gang i blant? Hvis jeg bruker ris bruker jeg Basmati. Potet spiser jeg sjeldent, men hvis jeg gjør det, spiser jeg lite.

Har printet ut oppskrifter som bare det her i dag. Veldig bra med tips altså

Yoghurt er kjempelurt, både som mellommåltid, med feks cottage cheese i og frukt ved siden av, og som tilbehør til müsli. Både den 0.1% yoghurten fra Yoplait, og Lett og mild-naturell-varianten til Tine, og den vanlige naturellyoghurten fra Tine er ok å bruke.

Når det gjelder kylling og kjøtt så finner du mange gode oppskrifter her inne, og i Lindbergboka, men det har du sikkert funnet ut allerede.

Fiskeboller, fiskekaker og grateng er desverre endel hvetemel og stivelse i, og det er ikke så lurt å spise. Dersom man lager fiskematen selv, kan man gjøre den sunn,men de ferdige variantene hører desverre ikke til på lavkarbo.

Fullkornspasta er helt ok på Lindberg, så lenge det ikke er i store mengder, og så lenge det er mye protein og grønt i tilbehøret (feks en pastasaus med løk, squash, brune bønner, karbonadedeig, tomater...).

Pålegget ditt virker jo bra, men som du sier så trenger du kanskje litt variasjon? Det som er tommelfinger-regelen ndg brød og knekkebrød, er å ha MASSE pålegg og grønt. Mye mer pålegg enn skive!
Gjerne flere lag med skinke og agurk, eller flere lag med ost og tomat, osv. (Ost skal helst ikke være den eneste proteinkilden, så greit om du tar endel skinke i tillegg)

-Jeg synes hardkokt egg er godt på skiva, feks sammen med issalat, spesialsalami, litt majones (hjemmelaget majo er mye sunnere enn kjøpemajo) og tomat.
Egg er en utrolig bra proteinkilde, så eggerøre, kokt egg og omelett er hete tips!
-Hjemmelaget burger (av karbonadedeig, løk, egg og krydder) er også knallgodt på skiva - jeg prøver å lage mange burgere i gangen slik at jeg kan fryse dem og ta opp en og en.
-Tunfisk er bra pålegg (synes den med pepper og sitron fra Kong Oscar er veldig god).
-Noen ganger dropper jeg skiva og spiser feks ost, skinke, og masse grønt fint dandert på en tallerken. Savner ikke brød i det hele tatt da!

Villris og brun ris tror jeg er den beste risen å bruke, men som med pasta, så skal man ha veldig lite av det, og heller mye av protein og grønt.
Men dersom du ikke vil ha ris eller pasta hele tiden, så finnes det mange gode alternativer! Prøv å dampe brokkoli og ha ved siden av, eller lag den berømte blomkålmosen: Dampet blomkål(det skal være helt mykt) kjøres i stavmikseren sammen med litt hvitost, naturellyoghurt og salt og pepper. Blir som en slags jukse-potetmos. Kjempegodt til feks kyllingfilet!

Lurt å huske hele tiden er at man hele tiden skal balansere måltidene. Får du lyst på et eple, så spis en 10-12 mandler ved siden av (da får du i deg både sunt fett og proteiner i tillegg nemlig!).

Herregud som jeg babler.... Håper det var noe som var nyttig for deg her da

Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat