Sv: Tett på nett med Drevon
Opprinnelig lagt inn av Iset, her.
Jeg syns IKKE vi skal tie ham ihjel. Jeg makter iallefall ikke å sitte og bare se på at han villeder folk, håner lavkarbo og himler over alle som i det hele tatt TENKER på å spise slik og får lov til å uttale seg i media hele tiden.
Jeg er skikkelig sur på mannen!
La meg bare si en ting først. Jeg er enig i kritikken av Drevon. Jeg er enig med alle om at disse kost-rådene virker både malplasserte og feil.
MEN. Og det finnes et men. For skal man midt oppe i dette være objektiv er det veldig mange tusen personer som lever etter kostholdspyramiden og fungerer bra. Mange tusen spiser etter Drevons prinsipper og har det bra. Riktignok må da gjerne diabetes medisineres. Men vi medisinerer jo også en rekke andre lidelser. Metmorfin er et eksempel. Hjerte/kar sykdommer. Høyt blodtrykk etc. Og folk blir eldre og eldre. Og flere og flere får en lang frisk alderdom. Vi må altså ikke påberope oss "Den ene store sannhet", for da har vi tapt. Dessverre ender jo ofte diabetes med følgeskader. Men mye sjeldnere nå enn før fordi insulinreguleringen er mye bedre. Og mange mennesker med diabetes er veldig fornøyd. De kan spise brød og godterier, og medisinerer effekten av det. Men det må bli deres valg. Like mye som at de fleste her inne selv har valgt annereledes.
Denne debatten er viktig å ta. Ikke fortie. I fortielsen ligger det at man ikke respekterer motparten og deres valg. I åpenhet ligger en mulighet for påvirkning og debatt. Vi kan bli så sinte på Drevon som vi bare vil, men enda er han faktisk fasiten og vi er opposisjonen. Jeg tror at bare med åpenhet og debatt kan dette endres. Og ved at flere og flere ser at medisinering av sykdommer som er kostholdsrelatert er hinsides all fornuft. Ihvertfall så lenge mange kan spise seg frisk. Men i det ligger også enkeltindividets rett til å velge. Og det må vi med i tankene.
Alle vet at røyking er lite sunt. Alkohol(overdrevet) det samme. Likevel velger mange av forskjellige årsaker å fortsette. Og får en plass på sykehus selv om sykdommen sannsynligvis er egenpåført. (jeg vet at de prøver å stenge ute røykerne fra engelske sykehus, men det er en anen debatt)
Det å tro at vi på få år skal klare å rive ned kostholdsrådene gitt av Drevon og co er utopi. Vi må la tida gå. Og la nye ,kommende kostholdseksperter bli påvirket. Dette er en langsiktig endring. Jeg vil tro at om femti år er dagens anbefalte kosthold endret mye men på langt nær fjernet. Jeg tror sukker er en alt for stor ingrediens da også, selv om jeg tror det er skjedd en endring.
Og motstanderne er tøffe. Sukkerindustrien er ingen hvem som helst. Ikke korn/brød/bakerne heller. Et helt konsept som er akseptert og vedtatt av hele den rike vestlige verden må endres. Trylleslag tror jeg ikke på i denne sammenhengen.
Ting tar tid, og det eneste vi kan gjøre er å påvirke.
Men aldri fortie om vi er aldri så lei og sint.

|