Sv: Metformin
Opprinnelig lagt inn av Smurfine, her.
Nå er det sånn at jeg er gravid, (burde kanskje ikke ropt ut om det ennå,litt tidlig men) å jeg spurte legen min å han sa jeg bare kunne gå på disse. Det står ingenting ting om dette i denne legeboka om at gravide ikke kan bruke dem. Så jeg lurer på hvor dere har hørt at en ikke kan bruke det?
Av legen som driver (er primus motor for) studiet/prosjektet her til lands. Som sagt så er metformin ikke godkjent for bruk til gravide her til lands. Og villmedisinering (dvs. utenfor prosjekt) kan faktisk føre til at det i verste fall ikke blir godkjent heller.
Grunnen til at det er viktig at du er med i prosjekt, er at du da blir ekstra fulgt opp med flere ultralyder av barnet, måling av blodflow mellom mor/barn, du må ta blodprøver og sukkerbelastninger osv osv. Det vil du ikke få om du tar det på egen hånd. Jeg var med i prosjekt med nr 1 og det viste seg at jeg fikk ekte metformin (altså ikke juksemedisin). Da jeg ble gravid med nr 2 så hadde jeg metformin (og ny resept) i huset, men jeg var ikke med i prosjekt. Så jeg torde ikke ta det, til tross for at det ser ut til at det er gunstig ved PCOS å ta metformin under graviditet.
Men bli med i prosjektet hennes da vel. Send meg en pm og jeg gir deg mailadressen hennes (jeg har tillatelse til det). Hun ønsker seg flere deltakere etter det jeg vet. Prosjektet er landsdekkende og du får masse ekstra oppfølging som det er verdt å få med seg.
GRATTIS forresten. Glemte helt bort det i "tordentalen" min.