Sv: Prinsessemuffins
Brødet ditt blir ikke "farligere" av hasselnøtter, men vær OBS på at nøtter med mye fett, som hasselnøtter etc. ikke har godt av så sterk varme som de får om du strør dem oppå brødet. Oljen i nøttene skades og det dannes giftstoffer. Men INNI brødet er det OK. da blir de ikke svidde eller utsatt for direkte varme på samme måte. ¨
Hvis du tenker "farlig" som mye karber har de få nøttene ingen betydning, men om du tenker "farlig" som brudd på induksjonreglene, - så kan det være litt verre. Prinsessebrødet er ikke induksjonsbrød om du går på Atkins Induksjon. Men om du har kommet videre og følger vedvarende stigen og har kommet til nøtter & frø er det OK. 3 skiver er nok i overkant. Når du ikke engang vet hvor mye karber det inneholder er det litt "tvilsomt". Og om skivene ikke er store kan de være tunge. Om du ikke tar reglene så nøye, så må du bare følge med om vekttapet stanser opp. Gjør det det på etter at du har begynte å spise brødet, er det et tegn på at du bør vente. Du kal uansett ikke bli mett av brødet, det er det du har PÅ brødet som skal mette når du spisesr lavkarbo/Atkins.
For optimal heving er man avhengig av sukker i baksten.
Gjær brukt i bakemiksbakst/soyaproteinbakst går greit i teorien, men da det er lite sukker får man dårlig hevning. Bruk bakepulver - sier Torkil, som har forska litt på dette-
ANG. ANTALL KARBER I BRØDET
Dette kan jo variere alt eter hvolken versjon du har lagrt og akkurat hva du har hatt oppi. For å være sikker på hvor mange karber du har i brødet må du lage et regnskap. Hver ingrediens må veies og så skriver du ned akkurat hvor mange karber det er i hver ingrediens, legger sammen, - og så har du karbetallet for hele brødet.
Eksempel på mitt brød:
Næringsinnhold for hele brødet (etter at jeg har veid alle ingredienser og regnet sammen):
Kalorier: 4333
Fett: 388 gram (79 %)
Netto karber: 105 gram (9 %)
Protein: 127 gram (12 %)
Så må du veie ferdig brød og dele på antall karber. Da vet du hvor mange karber pr gram brødet inneholder. Mitt brød veide f.eks. 1100 gram.
Når du så veier skivene du har skjært, så vet du hva de veier og dermed også hvor mange karber det er pr skive.
En skive av mitt brød veide ca. 45 gram og har da:
Kalorier: 176
Fett: 16 gram (79 %)
Netto karber: 5 gram (9 %)
Protein: 5 gram (12 %)
Mener å huske at prinsessebrødet skal ha noe mindre, men det spørs jo hva du har hatt i og hvor tykke skivene er.