Sv: Generelle slanketips!
Opprinnelig lagt inn av SuperA, her.
Tenkte jeg kunne poste noen tips som virker uavhengig av diett, evt som tillegg. ^_^
Det første tar utgangspunkt i at mat man spiser før man legger seg ofte vil bli lagret energi fordi det ikke forbrukes til aktivitet. Selv om man bruker litt energi når man sover, er dette selvsagt mindre enn når man er våken. Så tipset blir at man setter et klokkeslett etter hvilket man faster til neste morgen. Et godt klokkeslett er f.eks kl. 19 +/- en time (ved "vanlig leggetid"). I begynnelsen kan dette være vanskelig, spesielt hvis man har for vane å spise en del før man legger seg. Men, akkurat som for dem som ikke har for vane å spise frokost, vil man over tid bli vant til det.
Det er bevist i en rekke undersøkelser at dette er en myte. Det som teller er hvor mye og hva man får i seg i løpet av et døgn, ikke når man spiser det. Veldig mange legger seg vel rundt 11-12, og 4-5 timer uten mat kan føre til at man legger seg sulten, og ikke får sove godt. Dessuten, om man er sulten om kvelden fører det mye lettere til at man får et ekstremt sug og løper ned på Rimi for å kjøpe den største potetgullposen de har.
Store, tunge måltider om kvelden er ikke bra, men et lite måltid er helt ok.
Jeg har selv erfart at jeg aldri har gått ned saktere om jeg spiser sent om kvelden, så lenge ikke dagsinntaket mitt totalt blir større. Det jeg har erfart er at om jeg ikke går sulten har jeg lett for å "binge".
Et av hovedpoengene med lavkarbo er jo at man skal skal spise når man er sulten, i passende mengder.
|