Vis enkelt innlegg
Gammel 08-11-06, 13:18   #10
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: proteiner når man er veggis...

og her kommer et laaaaaangt svar..!
jeg svarte nemlig noen på det en gang før, så dette er et litt redigert svar på det:

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Jeg ser poenget ditt. Jeg har selv vært veggis i årevis, men har begynt å spise fisk igjen, men anser meg fortsatt som vegetarianer fordi kostholdet mitt i hovedsak består av vegetariske ingredienser. Du kaller deg vel kjøttspiser selv om du spiser grønt? Det er klart greit å være klar på det. Men fiskeprodukter har jeg ikke så mange problemer med ideologisk sett. På den annen side er både meieriprodukter og egg animalske biprodukter, men uten dem er man definert veganer. Det er mange varianter, og en jungel å gå seg vill i. Mye av det går på ideologi, i hvert fall for meg. Jeg har ingen problemer dog med å være "veggis light", da jeg kun spiser fisk som er fanget vilt, og har valgt å ta det inn i kosten igjen pga diverse matallergier. Rent matnyttig sett mener jeg at mennesker ikke behøver kjøtt, det betyr ikke dermed at jeg ikke respekterer de som velger å spise det, men jeg mener at det i praksis er noe man fint klarer seg uten. Jeg for min del har ikke med hensikt spist animalsk kjøtt eller fugl på mange herrens år, og har antagelig ikke igjen de syrene i kroppen som skal til for å bryte det ned. Jeg har ved uhell én gang fått i meg kjøtt, og resultatet var heller dramatisk og innebar mange timer på toalettet..! Dette sier jo noe om hvor naturlig det egentlig er å spise kjøtt, da det tar så kort tid for magen så omstille seg?!?!)
Ikke alle reagerer like sterkt på det, men som vegetarianer vil det uansett være uproblemtisk å gjeninnføre fisk. Fugl også for den del, men jeg tør ikke en gang å tenke på hva jeg vet foregår innenfor priors vegger...!

meningene er forskjellige. når det gjelder min holdning rent ideologisk går det på de områdene hvor dyr blir objektivisert, at de ikke lenger er levende skapninger, men produkter. det er også mye direkte mishandel av dyr i industrien.
industrien sørger også for at ressurser som kunne blitt frigjort og besørget hele den tredje verden i monn for mat, går bort i dyrefor.
om man spiser vilt stiller saken seg naturligvis annerledes, da det er snakk om f.eks elger som stort sett har løpt rundt i skogen og prompa og pult og hatt det fint hele livet. og ikke minst så har vi reguleringa. en annen sak er om dette er naturlig eller menneskeskapt.

håper dette ga litt mer klarhet i veggis-verden!

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat