Vis enkelt innlegg
Gammel 09-11-06, 12:00   #20
Mum 4 2
Seniormedlem

Mum 4 2 sin avatar

Medlem siden: May 2005
Hvor: Sør for Trondheim
Alder: 54
Mum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt av

Sv: Urolige barn pga kasein, evt gluten?

Opprinnelig lagt inn av Lise, her.

Mum 4 2: Når dere tester ham, er det sammen med lege, eller på egenhånd? Og på hvilket grunnlag har dere fått gjennom grunnstønad på dette? (Kan gjerne svare meg på PM dersom du ikke ønsker å legge det ut i tråden)

Hei Lise. Svarer gjerne her jeg. Det er så mange som kjemper mot trygdekontoret om grunnstønad, så jeg deler mer enn gjerne min erfaring.

Vi tester han ut på egenhånd. Men jeg er veldig nøye med å beskrive alle reaksjoner mm og virkelig understreke hvordan han reagerer. Har i tillegg en dyktig barnelege, som tydeligvis skriver god dokumentasjon til trygdekontoret. Tror det er ganske alfa og omega.

Men jeg må innrømme at vi fikk gjennom grunnstønaden ved at jeg stod på som bare rakkern for å si det sånn.

Først fikk vi muntlig avslag. Saksbehandler og uttalende lege ved trygdekontoret mente at vi skulle ta flusst med blodprøver (med tanke på allergi), samt ta cøliaki prøve av han, dvs. tarmbiopsi. Da protesterte jeg kraftig, og sa rett ut at ingen lege vil legge en tre år gammel gutt i narkose og ta prøve så lenge han

a) ikke er underernært
b) ikke har konstante magesmerter/diare/oppkast
c) cøliakiblodprøve er negativ

Hevdet dette hardnakket siden jeg jobber med masse barneleger (og de har sagt det samme til meg).

"Oi, sier du det", fikk jeg til svar, fra en saksbehanlder som plutselig følte seg litt på gyngende grunn,

Videre forklarte jeg at alle allergiprøver så langt er negative, så hvorfor skulle de være positive nå??? Han er kun allergisk mot peanøtter. De mente allikevel at han burde ta mer blodprøver. Så vi bestilte ny time til barnelegen vår, slik at han kunne utredes mer, samt at hun skulle hjelpe oss med å anke. I tillegg skulle hun fra trygdekontoret ringe og snakke med legen vår.

To dager før ny legetime, fikk jeg oppringing fra trygdekontoret, om at de hadde lagt fram saken for en ny lege, og vi fikk den innvilget. Årsaken var at de stolte på mine observasjoner, samt at de mente det var uhensiktsmessig å drive å ta masse blodprøver av en 3 åring. Blodprøver som rett og slett kunne være bortkastede, samt skremme en stakkars liten pode. Gjett om jeg var glad da. For blodprøver er just ikke noe morsomt i følge han

Vi fikk innvilget grunnstønaden for ett år av gangen. Så vi må søke på nytt hvert år. Men det er det minste problemet. Er glad vi fikk den gjennom, og veldig glad jeg har en barnelege som oppmuntret meg til å søke. Hun sa rett ut at det var tvilsomt at vi fikk det gjennom, men desto flere som forsøker, dess lettere for alle som kommer etter. Viktig poeng det.

I tillegg til søknaden min, satte jeg opp budsjett som viste våre merutgifter både pr dag, uke og mnd. Dette kan jeg sende deg over pm/mail eller lignende om du vil Lise.