Vis enkelt innlegg
Gammel 21-11-06, 16:20   #2
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mange kalorier daglig?

Å spise hver 3. time er flott !

På lavkarbo eller Akins skal du ikke behøve å telle kalorier, men Atkins svarte engang på akkurat det spørsmålet, dvs. hvor mye karber. Og da svarte han det optimale for vektnedgang etter hans erfaring så ut til å være mellom 10-12 x kroppsvekten din i pund/lb pr dag. Dvs. ikke under 10 x og ikke over 12 x. Dette gjelder folk som har normal aktivitet. dvs. trener moderat.

Dvs. veier du 65 kg = 143,33 lb x 10 = 1433 - ikke mindre enn 1433 kalorier
143,33 lb x 12 = 1719.96 = ikke mer enn 1720 kalorier pr dag. Han påpekte at det ikke skulle være nødvendig å telle, men fordi som følte de MÅTTE eller hadde stått stille i vekt en stund, kunne det være en ide.

(Hvis du trenger hjelp til å regne ut kan du prøve www.convert-me.com - der er det en utmerket kalkulator under "Mass & weight conversion".)

I tillegg sa han at optimalt burde 70-75 % av kaloriene komme fra fett, 20-25 % fra proteiner og 5 % fra karbohydrater.

Men for å holde styr på dette må en føre matregnskap og det er det jo ikke alle som klarer eller orker.

Jeg gjør det i perioder (jeg har et par "renseperioder" i året) men orker ikke holde på hele tiden. Jeg er ferdigslanka for lenge siden.