Sv: Hvor mange kalorier daglig?
Å spise hver 3. time er flott !
På lavkarbo eller Akins skal du ikke behøve å telle kalorier, men Atkins svarte engang på akkurat det spørsmålet, dvs. hvor mye karber. Og da svarte han det optimale for vektnedgang etter hans erfaring så ut til å være mellom 10-12 x kroppsvekten din i pund/lb pr dag. Dvs. ikke under 10 x og ikke over 12 x. Dette gjelder folk som har normal aktivitet. dvs. trener moderat.
Dvs. veier du 65 kg = 143,33 lb x 10 = 1433 - ikke mindre enn 1433 kalorier
143,33 lb x 12 = 1719.96 = ikke mer enn 1720 kalorier pr dag. Han påpekte at det ikke skulle være nødvendig å telle, men fordi som følte de MÅTTE eller hadde stått stille i vekt en stund, kunne det være en ide.
(Hvis du trenger hjelp til å regne ut kan du prøve www.convert-me.com - der er det en utmerket kalkulator under "Mass & weight conversion".)
I tillegg sa han at optimalt burde 70-75 % av kaloriene komme fra fett, 20-25 % fra proteiner og 5 % fra karbohydrater.
Men for å holde styr på dette må en føre matregnskap og det er det jo ikke alle som klarer eller orker.
Jeg gjør det i perioder (jeg har et par "renseperioder" i året) men orker ikke holde på hele tiden. Jeg er ferdigslanka for lenge siden.