Vis enkelt innlegg
Gammel 21-11-06, 19:37   #4
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mange kalorier daglig?

Jeg er neppe den rette til å fortelle om fremgang og hurtig vekttap.

Men for å svare på spørsmålet ditt... Jeg begynte første gang på Atkins kosthold i 1982 - (max 8 karber pr dag !!). Jeg var medlem av en "helseklubb". Etter mislykket GR kurs, svarte jeg på et spørreskjema de hadde utarbeidet for å finne ut hva som ville passe best for meg. Ut fra dette skjemaet og svarene mine kom vi i fellesskap frem til at å telle karbohydrater. Ketosekontroll - "Den profetiske diett" var det rette for meg. Samme året var jeg i USA og leste en av de første utgavene av Dr. Atkins. Da jeg kom hjem og sjekket boka fra Helseklubben viste det seg at Den Profetiske Dietten VAR Atkins. (ref. Helsesalongens Slankebok, utgitt på Etcetera forlag 1980, side 81 - 6.metode). Det ble for vanskelig å holde i lengden, så jeg falt litt av. Men jeg tok av en 10-15 kilo i løpet av en seks månders tid. Omgjorde etterhvert kostholdet slik at det passet meg. Holdt vekten, i mange år.

Italia og pasta middager satte noen spor. Tok meg sammen rundt 1990, men glei ut igjen - selv om ny versjon av boka var på plass og reglene lempet noe. Men jeg har stort sett spist lavkarbo siden 1982. Aldri spist mye brød, ris og poteter, men har vært pasta elsker. Du kan si pasta, Freia Melkesjokolade og salt snop (salte bjørner, salte padder, dundersalt etc) ble min bane. Sammen med hormonforstyrrelser og diverse ukontrollerbare ting, la jeg på meg noen kilo ja.....helt umerkelig liksom.

De siste 14 årene har jeg slitt. Har hatt vann i kroppen i mange år, - hormon ubalanse, diagnose lavt stoffskifte, reumatisme etc.. prolaps.... Fikk hormonproblemer (BIG time) i -92. Vanncyster etc (nei, det var ikke PCO, - ble sjekket for det og) + en masse andre viderverdigheter. Vekta økte 15 kilo på et par måneder, og vips så var jeg overvektig. Kom meg ned til 67 kilo. Fjernet galleblære for 4 år siden (genetisk - hele slekta på morssiden har fått fjerna uhumsket). Holdt vekta. Sluttet å røyke 17.apri 2003, og vips så var jeg jammen oppe på 80 tallet igjen. Sommeren for tre år siden kom jeg hjem fra ferie på Mauritius og fikk sjokk da jeg så bildene. Herregud så jeg så ut !! Jeg gremdes av meg selv og makulerte en haug med bilder (dessverre sier jeg i dag - kunne vært kjekt å ha et skremmende "før" bilde). Uansett, mine to nieser var hjemme på ferie fra England og hadde begynt på Atkins. Tatt av 10 kilo hver på kort tid. Jeg lånte boka, fant mye nytt i forhold de gamle bøkene. (Hadde to gamle utgaver). Leste jentene sin bok, bestilte boka (+ noen til) fra amazon.com og starta på dagen ! Startet induksjon 28. juli 2003 og oppdaget til min store overraselse at jeg ikke tok av så lett lenger. Gikk vel på induksjon i 7-8 mnd før jeg var over på vedvarende.... Det er altså 3 år siden og jeg har ikke falt av vogna en eneste gang. Har ikke tatt av mer enn snaut 14 kilo, og det har gått seint. Veldig seint. Det tok et år det. Men det kan være fordi jeg egentlig ikke har lagt om kostholdet så innmari mye fra hvordan jeg spiste fra før. Har stort sett bare kuttet ut pasta og snop - for å si det enkelt.

Jeg har ekstremt lavt toleransenivå for karber og må være ganske streng for å holde vekta. Vel, JEG syns jo ikke jeg er streng, for det har blitt en vane, men andre syns jeg er streng Nå har jeg vedlikeholdt i 2 år. For meg er dette en livsstil som har gitt meg helsa og livslysten tilbake. Alle blodprøver er flotte og jeg er veldig fornøyd med det jeg ser i speilet !

Ifølge Drevon, Frölich & co er jeg knapt blant de levende - og iallefall ikke sunn. Har inntatt og inntar store mengder fett. Og har vært i ketose i flere år. Skulle gjerne ha sittet i et panel sammen med dem der folk skulle tippe alderen vår...... Og etterpå kunne vi ha sammenlignet blodprøver. Er ikke et øyeblikk i tvil om at mine hadde vært de flotteste