Vis enkelt innlegg
Gammel 22-11-06, 18:48   #25
eriksen
Medlem

Medlem siden: Nov 2006
Alder: 39
eriksen er på en erverdig vei

Sv: Katarina Lien og Kåre Norum på Standpunkt

Noen av dere sier at dere har spist 3000 kcal pr dag, eller ihvertfall veldig mange kcal, og at dette ikke kan være noe underskudd.
Men en stor mann på over 150 kg kan godt ha et kaloriunderskudd på 3000 kcal, og dessuten er det ingen hemmelighet at den termiske effekten på protein- og fettrik mat øker hvileforbrenningen enda mer!

Det hjelper ikke å bare regne ut hvor mange kalorier man tar inn, men også hvor mye man forbrenner totalt sett. Og det er det vanskelig å finne ut av for gud og hvermann.

Dèt er et problem med kaloritelling, skal jeg være enig i, at det er veldig vanskelig å holde kontroll med hvor mange kalorier man forbrenner til en hver tid. Man kan få undersøkt dette gjennom indirekte kalorimetri på et sykehus, eller forholde seg til standardiserte tabeller, som er lite pålitelig for svært overvektige eller undervektige personer.

Så ja, jeg vet at kaloriregning er komplisert, veldig matematisk og ikke like "enkelt" som å f.eks luke ut en veldig stor næringsgruppe fra kostholdet.

Og jeg syns at det er prisverdig at dere trives med et sånt kosthold, og ønsker ikke å fordømme hverken dere eller de forskjellige diettene.

Jeg lurte egentlig mest på hva hetsen mot Statens ernæringsråd skyldes? Det er ikke noe dumme, gamle nordmenn har kokt sammen, de har alltid forholdt seg til de næringsanbefalingene som FN, WHO osv alltid har stått for.
Så det er ikke Kåre Norum dere må angripe hele tiden, det er i tilfelle langt større organer.
Uansett, det er ingen grunn til å gå massivt ut med å advare folk mot statens anbefalinger.

Og at en GI-kontrollert diett er en effektiv "slankekur" har jeg aldri vært i tvil om. Men det er heller ingen tvil om at et energikontrollert kosthold er vel så effektivt, spørsmålet er i begge tilfellet om man utfører dem på riktig måte.

eriksen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapen Svar med sitat