Sv: Hvor mange kalorier daglig?
Hei og hopp her er jeg!!
Jeg vil anbefale å lese boka til Skaldeman. "Spis deg ned i vekt".
Det handler ikke om å strupe kaloriene, men å lære kroppen forbrenning.
Med svært lite karbohydrater (5-15 om dag) har jeg spist så mye kalorier at ingen vil tro at det gikk an å gå ned i vekt. Jeg har fått sjokk selv når antall kalorier tippet 3000(!!). Da spiste jeg en del ribbe, stekte i fett osv. Og når jeg summerte fikk jeg nesten sjokk selv. Jeg har ikke spist 3000-3500 kalorier over tid, men enkeltstående dager. Og gått ned i vekt. Da spiste jeg ikke grønnsaker eller annet som kunne forstyrre. Men en god dash fløte ikaffen.
Men igjen. Får kroppen den maten den skal ha vil den i høyst sannsynlig regulere dette selv. Kroppen forbrenner det den trenger.
Men jeg vil ikke påstå at dette virker for alle. Og det er en streng diett som er vanskelig å følge i starten.
Men uansett: En kalori er ikke en kalori. Fett + karboh(sukker)= fedme. Fett alene og proteiner = slank.
Men uansett anbefaler jeg å spise det man tåler. Går man ned i vekt om man spiser grønnsaker eller salat, så gjør det. Det finnes ingen grunn til ikke å spise det fornuftige man liker. Men hos f.eks Skaldeman, og meg selv også så stopper vekttapet med for mye grønt.
Det samme gjelder for alkohol. Kroppen tar det letteste først. Det vil si at om du drikker tre glass vin hver dag er det sannsynlig at vekta stopper opp. Dette fordi kroppen nyttegjør seg energien i alkoholen før den forbrenner fett.
Håper dette ikke ble alt for utyddig. Men jeg anbefaler Skaldemans bok. Den rydder opp i mye!
Men en regel sier at jo tyngre du er ved start, jo mer skal du spise. Ikke strup inntaket! Da risikerer man at kroppen går i "sparemodu", og det vil vi vel ikke? Forbrenningen skal trenes opp, ikke forringes.
Lykke til!

|