Sv: Hurra for Jamie!!!
jeg var på språkskole i brighton i england da jeg var fjorten, og dette var matpakka jeg fikk med meg:
*et eple
*en tørr sandwich av loff med en tykk tørr osteskive i midten
*en sjokolade
*en liten pose potetgull
*ett pund som jeg kunne bruke i brusautomaten..
det var helt jævlig! vi norske språkstudentene valfartet matbutikkene i lunsjpause for å lete opp noen frukt eller melkekartonger. ikke at det var kjempesunt hele tiden det jeg fikk tilsendt av moderen gjennom hele grunnskola, men det var virkelig en sunnhetsfest i sammenligning.
på barne- og ungdomsskola fikk jeg som regel med meg to grove brødskiver med et eller annet helt gjengs pålegg, en gulrot, pluss at jeg drakk en kartong melk og kanskje en yoghurt.
å stikke på kiosken var helt utenkelig da kommunen fant på den brilliante ideen å legge barne- og ungdomsskola in the middel of nowhere, skog så langt øyet rakk, og tre mil til nærmeste matbutkk. haha..
om den norske skolematordningen har jeg egentlig ingen klar mening. som det sies tidligere her i tråden så er meningene mange om hva som faktisk er sunt. det er vel mer snakk om å skape gode holdninger. og grunnen, tror jeg, til at ungene trykker i seg godis i stedet for ordentlig mat, er vel fordi det er en viss forbudthet forbundet med det. jeg fikk ikke lov til å spise godteri i ukene. det synes jeg egentlig er rimelig. ikke minst ble jeg spinnvill av det, og sovna aldri med sukker i kroppen. det har også ført til at jeg har et normalt forhold til godteri i dag. det er ikke derfor jeg er feit, liksom
og grunnen til at dette var relativt uproblematisk var nok at foreldrene mine forklarte meg hvorfor, og samarbeidet litt med foreldrene i nabolaget og klassen om det. ikke bare sa at "du får ikke lov".

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|