Tråd: Paranøtter
Vis enkelt innlegg
Gammel 27-11-06, 08:25   #4
Lemen
Seniormedlem

Lemen sin avatar

Medlem siden: May 2006
Alder: 45
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Paranøtter

Opprinnelig lagt inn av Borealis, her.

Om nøtter, deriblandt paranøtter, fra Mat og Helse....
http://www.klikk.no/Article.asp?ArticleID=5830

Takk! Der står det også at 40 gram er nok for å sikre dagsdosen med selen. Og det er nok en hel del mer enn 2 nøtter.

Opprinnelig lagt inn av chili, her.

Mitt førsteinntrykk om det du skrev om selenmengden i paranøtter er at hvis det var tilfelle at du blir forgifta etter 2 nøtter, ville paranøtter vært klassifisert som giftig!
Kan da umulig stemme?? (mengden selen)
Med mindre anbefalt mengde selen/dag plutselig har blitt 100 ganger mindre, da...

Jeg er vel ikke den aller beste til å formulere meg nei...

Har ikke forstått det sånn at en blir forgiftet etter 2 nøtter, men at det over tid er nok med 2 nøtter pr. dag for å dekke opp den anbefalte dosen med selen. Jeg bare stusset over det som stod i artikkelen i KK, og synes at det var veldig lite. Og når en leser i Mat & Helse, så sier de at 40 gram er anbefalt dagsdose, og det blir straks en del mer.

Det jeg egentlig lurer på er om en trenger tilskudd av selen, når en får dekt det opp dagsdosen via paranøtter.

Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat