|
Sv: FitLine Yoghurt vs. Soyamelk/Havremelk
Som jeg skrev i journalen min Nøtta, så synes jeg alpro sin soyamelk gir den beste konsistensen. Sønnen vår liker også denne best. Men jeg velger å repetere det her, i tilfelle andre ikke får det til.
Sist prøvde vi en økologisk soyamelk (orange 1 liter kartong) og yogurten ble nesten vanntynn og poden var ikke helt fornøyd med smaken.
All soyamelk jeg kjøper står lagret i romtp. Kun den som skal brukes til drikke og er åpnet blir satt i kjøleskapet. Dermed har jeg alltid ett perfekt melk på lager beregnet til yogurt.
Har så å si aldri noe tungt oppå beholder.
Når det gjelder med havre så er oppskriften slik:
2 dl glutenfrie havreflak (jeg brukte havregryn)
6 dl vann
3 dl eplemos
evt 2 dl bær
evt 1 dl knuste mandler eller sesamfrø
1 ts NDS eller Biocare Probiotika
1 ss FOS
Jeg brukte Fitline pulver i stedenfor de to siste.
Jeg hoppet over bær og mandler/sesamfrø, fordi jeg var usikker på om mine barn var allergiske mot mandler. Men sikkert gunstig å bruke, da det er kalk i dette. Tilsatte også noen bringebær når de skulle spise. Brukte lett eplemost.
Sørget for at havregryn, vann og eplemos ble 1 liter. (du kan helt sikkert hoppe over eplemost). I oppskriften skal du kun koke opp vann og havreflak i 5 minutter, men jeg kokte alt. Ville ikke risikere villgjæring i dette.
Hurtigavkjølte i kaldt vannbad til det ble ca lunkent. Kjørte det i blender til smoothiekonsistens. Tilsatte Fitline pulver og fulgte vanlig fremgansmåte. Gutta boyz likte den, så jeg vet ikke helt hvorfor jeg bruker mest soyamelk. Lettest kanskje??
Lykke til!