Vis enkelt innlegg
Gammel 24-10-04, 21:40   #7
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Jeg har sendt denne mailen til alle@pantagruel.no - forlaget som har utgitt bokpakken:

Sitat:

Jeg er medlem av et støtte forum for lavkarbo filosofier. www.lavkarbo.no. Selv har jeg spist lavkarbo i mange år (Atkins).

I forumet har vi flere nybegynnere. Det er tragisk at folk som ikke har noen forutsetning for å ha greie på karbohydrater/kosthold OG som er avhengig av skikkelig dokumentasjon/informasjonsmateriell for å lære dette, skal oppleve så tildels grove feil som finnes i bl.a karbo-telleren.

Eksempel - karboteller:
Side 50, Marsipanbrød med sjokoladetrekk: Netto KH 5,5
Side 58, Ris, upolert, naturris, langkornet, kokt: Netto KH 0

Dette er grovt feil.
Marsipanbrødet har 5.5 gr kostfiber, men hele 44.2 netto karbohydrater pr 100 gram
Kilde: Matvaretabellen (statens næringsmiddeltilsyn).

Ris, upolert, naturris,langkornet, kokt, har 19,5 netto karbohydrater pr 100 gram
Kilde: Matvaretabellen (statens næringsmiddeltilsyn).

For nybegynnere kan slike feil bety at de absolutt ikke lykkes med en lavkarbo livsstil. 19.5 karber er dagsrasjonen for en på Atkins Induksjon.

Hvilke andre feil finnes det ?? Ja. det lurer vi på også. Konklusjonen er at karbotelleren er ubrukelig.

Inntil videre (til det kommer en korrekt utgave - korrekturlest) anbefaler jeg de av våre medlemmer som har kjøpt bokpakken å legge vekk karbo-telleren. Jeg anbefaler også at våre medlemmer som ikke har kjøpt bokpakken/karbotelleren enda om å vente med å kjøpe den til vi er sikker på den inneholder korrekt informasjon.

For mange er det innlysende at det må være feil med slike tall, men dessverre er det ikke like selvfølgelig for alle.

Jeg håper dere vil trekke tilbake de lagre som ligger ute i butikker/bokklubber. Jeg håper også dere vil publisere at det finnes grove (trykk??)feil i karbo telleren og at den ikke bør brukes inntil feilene er rettet.

Med vennlig hilsen