Søtningsstoffer ødelegger lavkarbodietten?
1.Januar begynte jeg å kjøre lavkarbo diett, og brukte tiden før nyttår til å forbrede meg litt, og også å spise det jeg selv ville 
Uansett, nå som dietten er i fullt kjør kommer jo spørsmålene...
Jeg hørte fra en kompis at søtningsstoffer har samme effekt på kroppen som karbohydrat, eller, at man også legger på seg av f.eks Aspartam, Acesulfam, Sorbitol osv fordi kroppen produserer insulin, og blodsukkeret blir høyere av dette... Jeg har ikke på forhånd gjort så veldig mye research på området, bortsett fra noe jeg fant på Wikipedia, der det står blant annet:
Men hva har dette å si i praksis? Burde man unngå søtningsstoffer i det hele tatt, kun "energiholdige" søtningsstoffer, eller kan man ignorere det så lenge det er et "light" produkt?
Jeg har merket at siden jeg begynte på dietten så har jeg hatt et visst sug etter noe søtt, og erstattet dette med blant annet Cola Zero og lignende, men har også drukket en del vann. Prøver å holde meg til minst 1,5-2 liter væske hver dag, hvor mesteparten består av vann...
Men uansett, det jeg egentlig trenger svar på her er dette med søtningsstoffer, blir for dumt å gå rundt og drikke ting med f.eks Aspartam i og tro at det hjelper... 
|