Sv: ketose
Opprinnelig lagt inn av kstal, her.
joda leste den, og viste egentli den med dyp ketose og ikke. Men om har utslag hele dagen på stikken, ikke bare klokka 7 etter middag vil ikke d si at du subber ned? Sliter sikkert litt med den gode gamle måten å tenkte på, for har ofte vanskelig å forstå at jeg skal gå ned i vekt av å trøkke tryne fult av mat hele tiden er i perioder nermest stappmett, og spiser selv om sultfølelsen ikke er der... Kan jeg egentli gå ned i vekt da? IKKE CARBS seff
Om du er i ketose rett etter å ha spist kan det være fettet i maten som gir utslag. Normalt vil de fleste ta av om de er i ketose hele dagen, men som sagt, det er ingen garanti, og du kan godt være i ketose uten å gå ned. Det har jeg opplevd mange ganger sjøl. Jeg dipper av og til ufrivillig over i ketose på grunn av måten jeg spiser på. Jeg måler det ikke, men jeg kjenner det på kroppen og pusten ! Det betyr ikke at jeg går ned i vekt. Men så slanker jeg meg ikke lenger heller.
Du skal ikke spise for å spise, du skal spise når du er sulten og slutte å spise når du ikke er sulten lenger. Du skal ikke spise deg stappmett. Det kommer an på hva slags mat og hvor mye ud spiser om du går ned i vekt. Spiser du lite karber, er det fremdeles mulig å legge på seg om du spiser vannvittige mengder og er sprekkmett hver dag. Det er heller ikke noe mål i seg selv å spise lite/ingen karber. Det er hva type karber du spiser som er viktig. Voksne mennsker bør i allefall få i seg minst 15-20 karber pr dag i en slankeperiode. Kroppen har behov for de vitaminer/mineraler og antioksidanter som finnes i grønnsaker, og i grønnsaker er det sunne karber.
Den beste og sunneste vektnedgagen får du av å spise variert og sunt, med proteiner, fett og antioksidanter/karber i hvert måltid. Gi kroppen signal at den får tilførsel av mat hele tiden - at den ikke sulter. Da holdes forbrenning vedlike. Spiser du f.eks. ikke proteiner vil du miste muskler istedenfor fett og mister du musker settes forbrenningen ned. Spiser du for lite vil kroppen gå i sparemodus og den trenger mindre og mindre mat - og du er på vei til å bli jojo slanker. Spiser du for lite fett samtidig med for lite karber vil kroppen ikke skjønne at den skal forbrenne fett og dermed sparer den - Spiser du for lite grønnsaker får ikke kroppen de vitaminer og mineraler den trenger - og den blir "sliten" etc etc etc. Det handler om å få kroppen balanse - og det oppnår du ved å spise balansert.
Du kan godt gå ned ved å spise null karber - men det er ikke sunt. Selv ikke Skaldeman, som gikk ned i vekt uten å spise grønnsaker, sier at han ikke anbefaler ekstrem metoden for andre. Men han anbefaler å spise karber som vokser OVER bakken. Det gjør han selv når han vedlikeholder vekten.
Både Slank med Ketolysekuren og Dr. Atkins New Diet Revolution forteller hvordan og hvorfor og hva som skjer med kroppen når man spiser lavkarbo.
Anbefaler å lese bøkene, der finnes det svar på masse !