Tråd: Ketose
Vis enkelt innlegg
Gammel 10-01-07, 10:27   #7
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: ketose

Opprinnelig lagt inn av tbear, her.

Nille,
Som vanlig gir du glimrende forklaringer og råd. Men jeg er føler likevel litt begrepsforvirring når det gjelder første avsnittet der du bl a skriver:

Jeg dipper av og til ufrivillig over i ketose på grunn av måten jeg spiser på.

Jeg oppfatter at ketose er en tilstand man på lavkarbo kosthold befinner seg i hele tiden, Det er også slik jeg oppfatter din ressurspost om dette, der det står:

Når kroppen produserer ketoner og bruker dem som brennstoff kalles det for ”ketose”.

Kan du presisere dette litt mer?

Aline forklarer riktig hun.

Hvor grensen går for å komme i/være i ketose er indivuduelt fra person til person. Noen må ned i 15 karber pr dag for å komme i ketose (skjeldent). de fleste er i ketose om de spiser rundt 20-30 karber pr dag. Et mindre tall er kansje i ketose til langt over 40 karber pr dag. Lavkarbo er pr. definisjon under 50% av hva "normalt norsk kosthold" spiser, dvs. det er ca. 300 karber pr dag, - ergo spiser man pr definisjon lavkarbo om amn spiser under 150 karber pr dag. Det er få eller ingen som er i ketose med så høyt inntak av karber. Så NEI, ketose er IKKE en tilstand man befinner seg i hele tiden om man spiser lavkarbo. Siden lavkarbo er et vidt begrep som dekker alt fra Ketolyse (hvor man er i Ketose hele tiden) til Lindberg (hvor man ikke er i ketose i et hele tatt på vanlig standard Lindberg kost).

Min grense er variabel. Men noen ganger når jeg arbeider kveldvakter går det i omeletter/eggeretter/lette måltider før jobb, salat på jobb og kanskje en halv avocado med noe snadder i til kvelds. Da ligger som regel karbiinntaket mitt på rundt 20-25 karber og jeg kommer i ketose. jeg har også et lavt toleransenivå for karber om jeg ikke skal legge på meg og må ligge under 40-45 for å unngå vektoppgang. Jeg er ikke i ketose med over 25 karber pr dag - som regel.

Ketoner produseres i leveren, - og kommer blandt annet fra fettsyrer som blir dannet når kroppsfett (eller fettet du spiser eller alkohol) brytes ned som erstatning for glukose/sukker. Dvs. når glukoselageret er tømt, som Aline sier i sin post. Men ketoner vil kun bli utskilt i urinen når det er mer av dem i blodet enn det kroppen bruker som brennstoff i akkurat det øyeblikket. Om du har gjennomført en treningsøkt eller arbeidet hardt noen få timer tidligere, slik at musklene har brukt opp ketonene, vil det ikke være noen til overs å skille ut. Ergo få en ikke utslag på stix. En annen årsak til manglende utslag er at kroppen har vennet seg til lavt karbenivå og at den "bruker" alle ketonene slik at det ikke er nok i urinen til å vise utslag på stix. Men man ER allikevel i ketose og forbrenner fett.

Leveren produserer altså ketoner fra kroppsfett, fettet du spiser og fra alkohol. Ketostix’en vet ikke hva som er kilden til ketonene. Hvis du for eksempel tester hver dag etter middag, og middagen inneholder en del fett, da vil du alltid ha mørkt utslag på stix’en. Det betyr IKKE at du brenner mer KROPPSfett.

Beklager om dette er forvirrende, men håper du fikk svar på spørsmålene dine !