Sv: Hvor setter dere vektgrensen?
Her er posten jeg mista i går, - med litt tilleggsgreier:
Som jeg skrev tidligere i denne tråden, en må ikke ukritisk henge seg opp i BMI. Kjenner flere jeg, som har høy BMI, men på grunn av at de trener og har muskelmasse som veier en del. I følge BMI er de overvektige, men det blir jo helt feil. BMI er i mange tilfelle misvisende. Den kan brukes som en rettesnor i mange sammenhenger, men ikke som et slankemål. Å slanke seg for å oppnå en bestemt BMI blir litt feil etter mitt hode. Det er bare et tall, akkurat som vekta er det. Det er hva man SER og føler som betyr noe. Hvis man da ikke har mistet evnen til å se seg selv. Å slanke seg ned i en BMI på 18 eller under uten å ta hensyn til hvordan en ser ut er ikke klokt. Som Fedonisten sier, nærmer man seg en veldig lav BMI er det et varsel om at man må passe på.
Det er mange faktorer som spiller inn. Det handler også om å lære å like seg selv og ikke hele tiden hige etter et perfekt bilde man kanskje aldri finner. Snakk om nedtur da. Men det er en annen tråd !
Mange sier de er slanke nok, men vil ha vekk magen. Vel, man kan ikke punktslanke kroppen. Det er ikke mulig å slanke vekk magen med kosthold alene. Man kan heller ikke trene den bort. Noen vil aldri få vekk magen, uansett hva de gjør. Det er en kombo av kosthold og trening som kan hjelpe noen, - men ikke alle. Noen har også veid mye og gått ned, da vil en del av magen være løs hud. Selv om den ikke "henger" som et fettforkle, kan det allikevel være løs hud. Huden trekker seg sammen etterhvert, mer om man er ung, mindre dess eldre en blir. Det kommer også an på hva slags gener en er utstyrt med. Men løs hud er løs hud og kan ikke slankes vekk. Mange har totalt urealistiske forhåpninger til hva som er mulig.
Det er heller ikke korrekt at alle som ser tynne ut i ansiktet etter en slankekur blir "normale" igjen etter en stund. For noen er det muligens slik. Det er mange som tar av i ansiktet først og legger på seg i ansikter først etterpå. Det er ikke alltid snakk om så mye at det syns på vekta. Vektøkning er det okke som. MEN det er dessverre ikke slik for alle. For noen legger fettet seg først på magen, rumpa eller lårene. Mens ansiktet er like innhult. I følge en kirurg jeg har snakket med kan dette også ha noe med alder å gjøre. Underhudsfettet forsvinner først og lettest dess eldre enn er, da dette også er noe som skjer i aldringsprosessen. Samtidig som man genetisk sett legger lettere på seg rundt magen etterhvert som man blir eldre. Jeg har f.eks. et noe markert ansikt. Blir jeg tynnere ser jeg syk ut. Alderen gir meg ingen fordeler dessverre, så da tåler jeg heller en søt liten mage som kan la seg skjule av klær enn et skrapa ansikt med derpå følgende kommentarer om hvor tynn jeg er. Alternativet er å ta fett fra lårene og sprøyte inn i kinnene. Eller det som verre er, å pumpe kroppen full av faenskap som botox og restylane slik «the rich & famous» gjør. Jeg har tid og penger, men ser ikke slike løsninger som alternativ. Helt uaktuelt for meg. Har forøvrig speil hjemme, så jeg ser jo hvordan jeg ser ut. Og 1.62 høy i str. 38-40 er ikke tynn. Det er passe ! Selv om BMI´en min er sikkert i øvre del av normalen, men det har jeg ikke målt ....