Sv: Diett for livet
Opprinnelig lagt inn av Solan, her.
Jeg endrer ikke spisemønster for en kort tid, en «diett». Jeg søker etter et spisemønster som vil være optimalt dag ut og dag inn hele livet. Samme med aktivitetsmønster. Jeg regner med at om jeg tar vare på kroppen min, så tar den vare på meg. Jeg regner det som et godt mål på at jeg behandler kroppen min rett at den lar meg ha under 10% kroppsfett, og at jeg kjenner meg godt; en godt behandlet kropp ser ut som en godt behandlet kropp og ikke som en ventende sultekrise.
Sånn sett passer tydeligvis en diett med brukbart mye fett og protein meg. Jeg føler meg mett - og derfor også energisk - mye lenger etter et måltid hvor jeg har fått i meg en grei sammensetning av fett, protein og karbohydrater.
Hva vekt angår, vil jeg gjerne veie litt mindre fordi jeg driver med klatring. I klatring er en essensiell ting hvor mye vekt som henger etter hendene dine, og da hjelper det faktisk ikke om du kaller det «muskler» heller enn «fett». Men det har med treningsmodus å gjøre: Jeg trener for styrke nå, ikke for størrelse. Lave reps gjør underverker for å få mye styrke ut av moderat størrelse, da i motsetning til høyrepetisjons-treningen «Doc Ken combo» som jeg fortalte om i en annen post, som øker massen enormt samtidig som den øker styrken.
Vel ... jeg tror et sted rundt 85kg ville være ideelt for meg med mine 187cm. Nå er jeg 92. (Hvordan lager jeg meg sånn fin ticker mange har i signaturen sin?)
Prøvde søke på doc ken combo, men fikk ikke opp noe...Kan du gjenta?
|