Vis enkelt innlegg
Gammel 13-01-07, 21:14   #9
Goggen
Seniormedlem

Goggen sin avatar

Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: "Fedmefaktor" i Dagbladet

Det er flere grunner til ikke å like Birger Svihus. For det første kan han spise hva han vil og være slank

Nei, jeg skal forsøke å være seriøs. Det er mye med Birger Svihus som virker litt snodig. Og forskningen hans kan jeg alt for lite om til å rakke ned på den. Og jeg kan være med på at han ikke virker særlig objektiv når det gjelder fedme.

MEN: Vi må klare å minst to tanker i hodet samtidig. Vi kan på en side finne mangler i forskningen hans. Vi kan finne mangler i fremstillingen han har om kosthold. Vi kan finne feil eller mangler ved hans omtale av oss feite og om insuliresistens og sikkert mye annet.

Når det er sagt, så bryter han på sett og vis nytt land med sin forskning. Og taler Roma midt imot. Og det står det respekt av! Han legger seg ut med statens kostholdspredikere, og tvinger selv Norum til å ikke være så kategorisk som han gjerne er.

Birger Svihus er ikke en fiende. Han er en venn, men han vet det ikke enda. Han må læres opp til å forstå at kostholdsdebatten er nyansert og at det finnes veldig mange forskjellige mennesker. Han sier jo også at sukker er farlig, der er vi enige. Han sier også at feite folk skal være forsiktig med brød, og at matvaretabellen er gammeldags/utdatert.

Jeg hørte ham på TV i fjor og skvatt da han forltalte om det jeg kaller "griseparadokset". Han viste frem en pellet(grisefor) og dette foret er nærmest bare korn. Dette forer vi giser med for å få raskest mulig vektøkning før slakting. Altså: Hvis fett gjør oss feite, hvorfor forer vi ikke grisen med fett? Og da gikk det opp for meg at denne mannen har forstått et eller annet som ærneringsrådet ikke har forstått. Og da er jeg villig til å lytte.

Når det er sagt, så forfekter han jo ikke lavkarbo. Han anbefaler mye frukt og naturlig søtt.

Ikke nok med det. Han slår jo ihjel ei hellig norsk ku ved å hevde at loff og grovbrød er ett fett. DET må jo få Jorun Sungot til å få vondt i hjertet.

Birger Svihus er forsker. Altså rimelig faglig sentrert, og fokusert. TV-mediet behersker han ikke helt, men er uredd og nærmest fremfus. Og det er bra. Han virker ekte. Og han er frelst av sin egen forskning, og vil spre budskapet til alle. Det er ikke sikkert det er så smart rent faglig, men han gjør det.

Jeg er altså ikke villig til å slå handa av Birger Svihus, ikke enda ihvertfall. Jeg vil se hvordan han er om et par år. Og jeg tror (mulig jeg er naiv nå) at han er villig til å lytte på andre.

Så langt gjør han en viktig ting. Han fjerner brødet fra norske spisebord og matpakker. Og det er bra. Sten Sture Skaldeman innførte fett.

Og om jeg ikke hadde hørt disse to på Tv-skjermen hadde jeg vært minst tjue kilo tyngre i dag.

Jeg tror det er mye bedre å søke et samarbeid med Birger Svihus enn å finne alle feilene som sikkert han også har.

Samarbeid er nøkkelen til det meste. Å drive skyttergravstaktikk gavner ingen, og vi tjukkinger har ikke tid til å vente på riktig pille. Vi må ta alle positive elementer med oss. Også Birger Svihus.

Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat