Sv: Vil operere overvektige tenåringer (VG)
Vel, nå skal jeg slankeopereres på tirsdag, og dette er noe av det mest gjennomtenkte jeg har gjort i hele mitt liv! Jeg har vært medlem her på forumet siden det startet, og har klart å gå ned mange kg men alltid sprukket. For meg er faktisk operasjon det eneste alternativet jeg har for å bli slank nå, jeg ser ingen annen utvei. Og faktisk er det ikke så ille som man skal ha det til. Det er helt klart den siste utveien man bør ta, en operasjon er ikke noe man bare hiver seg inn i, men for noen er det akkurat det som skal til for å få livet sitt tilbake, og å ta vitaminer resten av livet (som jeg har gjort i mange år allerede uansett) er ikke noe som stopper meg fra å få livet mitt igjen, akkurat. Problemet er sjelden å gå NED i vekt, men å holde seg der. De fleste (ja faktisk 95 %) av sykelig overvektige som klarer å gå ned i vekt, går opp igjen etter 1-5 år.
Å si at det "bare handler om viljestyrke" er ganske arrogant, synes jeg. Mange klarer å slanke seg, men mange klarer det ikke, og jeg kjenner personlig folk som har sluttet med narkotika, røyk og alkohol men som ikke klarer å gå ned i vekt, selv med lavkarbo. Det sitter i hodet. Jeg får selvsagt hjelp av psykolog ved siden av operasjonen.