Vis enkelt innlegg
Gammel 17-01-07, 06:43   #17
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 45
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Vil operere overvektige tenåringer (VG)

Opprinnelig lagt inn av Kristian, her.

Du må ikke glemme at mange normalvektige er slanke fordi de passer vekten. ernæringseksperter er spessielt påpasselig med vekten for å ikke miste troverdighet.
Slankeoperasjon med fjerning av 90% av magesekken mener jeg er uheldig. Fint så lenge de er overvektige men når de har kommet ned i riktig vekt begynner problemene, for de vil fortsatt gå ned i vekt og bli slappe og undervektige. Åpner de strupingen på magesekken vil de legge på seg igjen og bli tykke i løpet av svært kort tid igjen.

Noen få vil nok bli undervektige, men det er slett ikke vanlig. Kroppen er nemlig så fantastisk at den tilpasser seg i løpet av vel et år, og lærer seg å ta opp mer og mer av maten vi spiser. De færreste ender opp som undervektige. Dessuten får man god oppfølging på livstid, der legen passer på at alt går som normalt. 5 års oppfølging fra Aleris fra og med operasjonsdato får jeg også, så jeg føler meg ganske trygg.

Dessuten er det gastric banding du snakker om når du snakker om "strupingen på magesekken", en operasjon som så og si aldri lenger utføres, iallefall ikke i Norge. Den var mest vanlig på åttitallet og er ikke noen god løsning.