Tråd: Ketose
Vis enkelt innlegg
Gammel 17-01-07, 11:16   #4
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Ketose

Opprinnelig lagt inn av kstal, her.

er det mulig at jeg er i ketose på snart 3 uka uten å gå ned i vekt annet enn første uka? starta onsdagen før nyttår, en dag ute totalt, ellers har jeg had utslag på pinnen hver gang jeg har målt. Har vært mye mere gira på målinga enn man trenger, bare for å være sikker, så jeg har målt til alle døgnets tider så jeg er i ketose hele tiden.

Trener en del også, men har ikke noe enorm effekt fordet... Noen styre tips, har lest som en helt i Ketolysekur boken, her på sidene og litt i atkinson boka uten at jeg ser at jeg gjør noe galt... Drikker minst 2 l vann om dagen også.

Det er vanlig å komme til et platå etter de to-tre ukene på Atkins (er det Atkins eller Ketolysekuren du følger ?). Spesielt om du ta av mye den første uka trenger kroppen å "områ" seg litt. Et slikt platå kan vare i flere uker uten at du gjøre noe galt. Det kommer også an på hva du har gjort FØR du startet med nytt kosthold. Ditt problem er et man ofte ser om man har gått på sultekur eller rensekur før man starter Atkins. Men dette skriver du ikke oe om at du har.

Nå er det også slik at man ikke nødvendigvis tar av fordi om man er i ketose og har utslag på stix.
Hvis du har mørk lilla stix hele tiden er det heller et tegn på dehydrering, - urinen er for konsentrert. Du må drikke mer vann for å tynne den ut og for å skylle ut nyrene. Det bør være nok med to-tre liter pr. dag, og siden du sier du drikker såpass - burde ikke det være årsaken her.

Leveren produserer ketoner fra kroppsfett, fettet du spiser og fra alkohol. Ketostix’en vet ikke hva som er kilden til ketonene. Hvis du for eksempel tester hver dag etter middag, og middagen inneholder en del fett, da vil du alltid ha mørkt utslag på stix’en. Det betyr IKKE at du brenner mer KROPPSfett.

Stix’en viser kun hva som skjer i urinen. Ketose skjer i blodet og i kroppsvevet. Om du har lys rosa utslag , så er du i ketose, og det forbrennes fett. Ikke heng deg opp i stixen, de er kun en indikator, ingenting annet. Det finnes ikke mild eller sterk ketose slik mange tror ! Og fargen på stix’en viser ikke grad av ketose, men mengden ketoner i urinen.

Og det kan hende du spiser for lite. Spiser man for lite vil kroppen tro den sulter, - du vil være i ketose, men kroppen din tviholder på det den kan holde på, nemlig vann - fordi den ikke får nok næring. Uten å vite hva du spiser er det vanskelig å si hva du gjør galt. Det er viktig å huske på at alle måltider skal inneholde proteiner, fett og antioksidanter/grønnsaker. Man skal aldri gå mer enn 6 våkne timer mellom hvert måltid.

Det kan også hende du spiser noe som får din kropp til å samle vann. Noe du tåler dårlig. Jeg hovner opp/samler vann av nøtter bl.a.

Post en typisk dagsmeny, da skulle det være lett å se om det er maten det er noe feil med.

Ikke gi opp iallefall

PS Og så heter det Atkins, ikke Atkinson eller Athkins