Vis enkelt innlegg
Gammel 19-01-07, 11:42   #10
Sirene
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Alder: 77
Innlegg: 10
Sirene er på en erverdig vei

Sv: Vad er det som er vanskligast med å spise på restaurant?

Jeg har mange års erfaring med å spise ute med cøliaki, og det er jo samme problem. Man må spørre om, hva maten inneholder og eventuelt be om alternativer. Min erfaring er at man må velge restaurant med omhu. Fastfood kan være vanskelig, for den er standardisert, og betjeningen vet ofte ingen ting om maten de serverer. Hvis man velger en skikkelig restaurant med betjening, så bør man helst ikke velge en med fast meny, som f.eks. noen franske restauranter, for de har så faste rutiner, at det blir vanskelig å ta spesielle hensyn. Det er faktisk enklest å få en god betjening, når man går på en restaurant, som har en stor meny og serverer "a la carte". Endelig bør man helst ikke gå sammen med en større gruppe, for da prøver betjeningen som regel å ta opp bestillinger ved å råpe ut over bordet, og selv om det ikke er en hemmelighet at jeg har cøliaki - det lar seg ikke skjule - så er det ikke enkelt å diskutere henover en feststemt forsamling. - Tja, det avholder meg heldigvis ikke fra å delta i ved festlige lag, det vil jeg ikke gå glipp av.

Sirene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg, glutenfri Svar med sitat