Vis enkelt innlegg
Gammel 23-01-07, 19:25   #17
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Forbud mot transfett, i New York...

Opprinnelig lagt inn av verdens beste ernæringsfysiolog

Det er ikke så strenge krav til merking i Norge som i andre land. Om det står "delvis herdet vegetabilsk fett", eller "delvis hydrogenert vegetabilsk fett", så er det det samme som transfett. Men norske regler sier at man ikke trenger deklarere dette, og det kan derfor bare stå "vegetabilsk olje". Noe de fleste tror er kjempebra, for det er jo det myndighetene våre har sagt...

Det er ikke korrekt at norsk margarin er fritt for transfett. Ingen av produksentene kan på skriftlig forespørsel garantere at deres margarin ikke inneholder transfett. Hvis de kunne så ville de vel, ikke sant ?

Ser frem til transfett forbud. Jeg vet ikke hvordan deres årer ser ut, men MINE årer blir nemlig lite lekre av slikt. Og jeg vil iallefall ikke at hjertet mitt plutselig tar kvelden på grunn av tette årer. Derfor holder jeg meg borte fra transfett og transfettholdige varer som margarin, posesauser/supper, kjeks etc. (Jeg bruker under tvil Hellmanns Real Mayonaise fordi de sier den ikke inneholder transfett. Det står 0 transfats på næringsnnholdet også). Når de ikke engang oppgir det på næringsinnhold kan vi ikke verne oss mot det vi ikke vil ha heller.