Tråd: Havrebrød
Vis enkelt innlegg
Gammel 25-01-07, 22:23   #6
Solan
Medlem

Solan sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 58
Solan er ny på veien

Sv: Havrebrød

Vollkornbrot er nok det beste - om du ikke kan bake selv og har mye tålmodighet, da. Brød behøver ikke være bare mel, for du kan ha oppi mye - mye! - fett som vil hjelpe brødet ditt få en helt annen ernæringsprofil, og du kan ha oppi proteinkilder, osv. Kona hadde en periode med mye brødbaking, og var utrolig flink. Hennes bakebibel var The Laurel's Kitchen Bread Book av Laurel Robinson, og den inneholder alt fra grunntips om hvordan du skal elte (noe du garantert ikke kan, selv om du kanskje tror du kan det) til avanserte items. Og du trenger noe slikt om du ikke bare skal bake kjedelige Norum-brød.

Har du forresten tatt Metabolic Typing Test? Den kan hjelpe deg å finne ut mer om dine individuelle ernæringsbehov ved at du registrerer hvordan kroppen din reagerer på mat, sult, osv. De deler inn i

A - carbo type
B - mixed type
C - protein (and fat) type

Du vil alltid ha en mix av A, B og C-svar, og eksemplene viser at de fleste er litt av alt. Så jeg ble overrasket over hvordan svarene mine var fordelt 50/50 på B og C, og med bare 3% av svarene i A!

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat