Sv: vann i kroppen
Opprinnelig lagt inn av fush, her.
Hei.
Jeg har kun gått på atkins i snart to uker. Tok av 1,5 kg første uka, men i dag er de tilbake. Tror jeg er i ferd med å få mensen, men jeg har aldri hatt noe spesielt mye vann i kroppen før. Er det noe man lettere får når man går på atkins. For hvis ikke det er vann og jeg ikke har spist noe annet enn vanlig, hva i alle dager er grunnen da?
Mvh fush
Ja, man har faktisk lettere for å samle vann når man går på ketogene dietter. Spesielt de første to-tre ukene. Da holder kroppen på med en ganske radikal omstilling. Den tømmer glykogenlagre og skal omstille seg fra karbohydrat forbrenning til fettforbrenning. Det kan ta på. Av og til, -og spesielt etter et par uker, kan alt stanse opp og kropen tror den "sulter" - selv om du spiser mat. Da sparer den på det den kan spare på, nemlig vann. Det er ganske normalt og ikke farlig i det hele tatt. Vekttapet kan, i de verste tilfeller, faktisk stagnere opp til 4-5 uker. Da gjelder det å stå på og ikke gi opp !
I tillegg skjer det en del med hormonene i kroppen. De stabiliser seg etterhvert, men det kan bli uregelmessigheter i forbindlese med mens etc. Kroppen oppfører seg IKKE slik man er vant til. Også dette er forbigående. De som har mistet mens får den ofte tilbake, de som har mye blødning for ofte mindre og omvendt. Det er bare å vente å se !
Ikke gi deg, dette er noe vi har vært igjennom de fleste av oss !