Sv: Stemmer dette?
Fett gjør deg ikke fet hvis du ikke samtidig spiser mye karbohydrater. Siden august i fjor har jeg spist enorme mengder fett. Olivenolje, smør, sæterrømme, majones, fet fisk, bacon, koteletter, medisterkaker, entrecoter, egg, and etc. Jeg har ikke smakt brød, ris, pasta, godteri/søtsaker, poteter, frukt, kunstige søtstoffer o.l. siden august.
Etter fire måneder (til jul) hadde jeg gått ned 18 kg. Jeg skal ned minst 35 kg, så det er et stykke igjen. Ved juletider (da jeg mente jeg var halvveis) begynte jeg å spise grønnsaker i tillegg. Blomkål, brokkoli, asparges, spinat, paprika, løk osv. Siden jul har vektnedgangen fortsatt med ca 1 kg i uken, og totalt vekttap er nå 23 kg.
Jeg har siden august vært i treningsstudio en gang - en time. Jeg lever ellers et normalt aktivt liv med ski/tur/sykling et par ganger i uken.
Jeg har fulgt filosofien til Sten Sture Skaldeman, og kan anbefale boken hans "Spis deg ned i vekt" (Lille Måne forlag). Jeg tolker utsagnet ditt om at du "MÅ ned i vekt" som at det er (alvorlige) helsemessige grunner til at du ønsker en vektreduksjon. Skaldemans metode passer veldig godt for overvektige som har noen titalls kilo å gå ned.
Du tror det kanskje ikke før du prøver det selv! Uansett hvilken filosofi/metode du velger er det viktig at du skaffer deg grundig informasjon ved å lese boken grundig (flere ganger). Det er mye gammelt tankegodt du må kvitte deg med.
Lykke til!
|