Vis enkelt innlegg
Gammel 29-01-07, 21:52   #3
Tuttan
Medlem

Tuttan sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Alder: 56
Tuttan er på en erverdig vei

Sv: Elanessës (dumme) spørsmål

Vel... ikke dumt i det hele tatt synes jeg. Jeg gikk rundt i butikken og spurte andre som klemte på avocadoene jeg :-)

For det første må den være helt moden og ikke overmoden. Det er litt vanskelig å vite uten erfaring, men det vil komme seg etterhvert. Skallet blir mørkt og matt når den nærmer seg moden, og så skal den gi litt etter når du klemmer den lett med hele hånden. Er den for myk er den ikke god lenger og er den ikke helt moden er den nesten litt bitter på smak. Kanskje er det lurt å kjøpe flere samtidig som er modnet litt forskjellig. Da vil du både føle og smake hvilken som er den riktige med en gang.
Så tilbredningen: Del den i to på langs med en skarp kniv. Slå kniven ned i steinen og vri den ut. Så kan du ta kniven og skjære avocadoen i skiver på tvers eller langs eller i ruter mens den er i skallet. Vær forsiktig hvis du holder den i hånden. (Det gjør alltid jeg, for det går raskest.) Så tar du en skje og skraper ut innholdet.
Blir den fort brun kan du ha på sitrondråper, men jeg liker den best uten...
Avocado med reker og majones er en klassiker, men bruk den gjerne i salater sammen med kylling og fisk også.

Lykke til. Avocado er snadder