Grunner / myter / annet?
Opprinnelig lagt inn av janmesi, her.
En enkel regel - spis alltid litt karbohydrat, sammen med protein og fett, 1-2 timer før trening. Ikke et stort måltid.
Da jeg var på lavfettskosthold, så verserte det 2 grunner til å spise så kort tid etter trening:
1) Det er vinduet for maksimal oppfylling av glykogenlagrene.
2) Kroppen tar opp protein spesielt godt i denne perioden, mer enn de 30g som kroppen maksimalt kan ta på en "sitting" ellers.
Men grunn (1) flyr jo ut vinduet som en annen blåfugl; man trenger ikke store glykogenlagre for å trene. Ikke om man trener tunge vekter, og slett ikke om man trener utholdenhet. Så akkurat hva disse glykogenlagrene skal proppes for annet enn for å få muskler til å se store og sterke ut vet jeg ikke.
Grunn (2): Det har vist seg at disse "max 30g protein per sitting" er en myte som kommer av forfattere som har sitert hverandre opp, ned og i mente, og opprinnelsen var en reklame for et proteinpulver!
Men selvfølgelig, det er greit å spise mat innimellom, og siden man ikke skal spise mat innen en time før trening, og treninga lett varer en time, så har man 2 timer etter trening fort gått minst 4 timer uten mat. Muligheten er derfor til stede for at kroppen vil ha i seg noe, litt avhengig av hvor hardt du har kjørt den på treninga. Men jeg tror kroppen sier fra selv; du trenger ikke passe klokka.
Men ... kanhende jeg ikke er den best informerte. Er det andre grunner til at man har godt av å spise senest innen 2 timer etter trening?
Sist redigert av Solan : 30-01-07 kl 08:59.
|